Boty Luks
Ručně šité barefoot boty z podhůří Jizerských hor
Ručně šité barefoot boty z podhůří Jizerských hor
Rodinná firma vzdoruje mnohem silnější konkurenci a prodává boty až na Nový Zéland
Jedna firma, čtyři lidé, tisíce párů prodaných bot. To jsou ve zkratce Boty LUKS. S výrobou obuvi začal pan Václav Luks před zhruba třiceti lety a postupně se propracoval k vlastní firmě, ve které kromě manželky pracují také jeho dcera Lenka a syn Václav mladší. Zatímco rodiče se věnují šití bot, Lenka s Václavem řeší marketing a zákaznickou podporu.
Společnost si poměrně rychle vybudovala pověst výrobce kvalitní obuvi, která nejenže dlouho vydrží, ale také hezky vypadá. Postupem času se začala specializovat na takzvanou barefoot obuv, tedy druh bot, jehož nošení připomíná chůzi naboso. Proti klasickým botám mají „barefootky“ tenčí podrážku a jsou širší, takže poskytují dostatek prostoru prstům a nedeformují klenbu chodidla.
V současné době nabízí firma širokou škálu obuvi pro ženy, muže i děti, a to na celoroční nošení i speciální varianty pro různá roční období.
Vlivem mimořádně silné konkurence, pandemie Covidu-19 a řady dalších nepříznivých okolností včetně nepovedené předchozí spolupráce s jinou marketingovou agenturou se však Boty LUKS potýkaly s problémy, které vyžadovaly neodkladné řešení.
Firma Boty LUKS se na nás ve Four Bros obrátila díky kladným referencím se žádostí o komplexní pomoc. Především bylo třeba stabilizovat firemní finance, zvýšit stagnující prodeje a tržby. Kompletní restart potřebovaly i marketingové aktivity. Jako nutné se také jevilo posílení brandu.
Kromě standardních marketingových činností zahrnující reklamní kampaně, e-mailing nebo kontrolu a nastavení SEO jsme se domluvili také na zpracování finanční analýzy a zhodnocení celkového stavu společnosti, na detailní analýze konkurence a business konzultacích. Hlavním cílem bylo zvýšení prodeje bot a propojení marketingu se zbytkem činností ve firmě, aby se vzájemně doplňovaly a podporovaly.
Jako další cíl jsme určili začátek budování značky a její odlišení od konkurence, která je na poli barefoot obuvi mimořádně silná.
S Luksovými jsme vše řešili při pravidelných konzultacích. Situace se z jejich vyprávění jevila jako velmi vážná a první „nahlédnutí pod pokličku” to bohužel v plném rozsahu potvrdilo. Přesto jsme si řekli, že využijeme všechny naše schopnosti a uděláme maximum pro to, abychom firmu zachránili.
Byla by velká škoda, aby kvůli často neovlivnitelným okolnostem skončil dlouho a pracně budovaný rodinný podnik, který si zakládá na kvalitě, osobním přístupu a upřímnosti k zákazníkům.
Ještě předtím, než jsme se pustili do kampaní, jsme se zaměřili na hloubkovou analýzu situace ve firmě. Máme totiž za to, že opravdu kvalitní marketing se nedá dělat bez pečlivého průzkumu stavu financí a celkového poznání, jak daná společnost funguje.
Nejdříve jsme se zaměřili na finanční analýzu. Zajímala nás například cenotvorba, veškeré náklady týkající se provozu firmy nebo investice. Prozkoumali jsme skutečně každý detail, protože právě drobnosti dávají dohromady celek, ze kterého si lze vytvořit pravdivý obrázek o stavu firmy a marketing z něj musí vycházet.
Po dokončení finančního průzkumu jsme mohli přejít k tvorbě obchodní strategie. S Luksovými jsme zjednodušeně řečeno sestavili plán, co, jak a kde bude firma v následujícím období prodávat, kolik při tom může investovat, kolik musí vydělat a jaké jsou možné perspektivy do budoucna. Tomuto kroku se pak přizpůsobila marketingová strategie, a z ní vyplývající marketingový mix.
Nedílnou součástí bylo také správné nastavení KPI’s, tedy zjednodušeně řečeno ukazatelů, které říkají, kolik firma musí vydělat, aby byla kampaň a marketing celkově úspěšné. Přestože jsou tyto ukazatele naprostý základ, mnoho firem či podnikatelů jim při tvorbě marketingové strategie nevěnuje žádnou pozornost.
Po nezbytné „palebné přípravě” jsme mohli přistoupit k samotným kampaním. Zaměřili jsme se především na Facebook a e-mailing. Věděli jsme, že Boty LUKS mají věrnou komunitu fanoušků, kteří by mohli firmě pomoci. Zariskovali jsme a oslovili je s upřímným vylíčením situace, jak se věci mají, a požádali je o pomoc tím, že si zkrátka koupí nové boty.
Základem kampaně byly pečlivě laděné texty, pomocí kterých jsme se snažili lidi zaujmout a nenásilnou formou je ke koupi přesvědčit. Doplňovaly je vizuální prvky, z nichž jeden z nejdůležitějších byla fotografie celé rodiny Luksových. Důležité bylo, aby si kupující za takto osobním příběhem představili konkrétní tváře a Boty LUKS pro ně nebyla jen anonymní firma, která se na ně obrací s nějakým požadavkem.
Tento postup se ukázal jako zásah přesně do středu terče. S objednávkami se doslova protrhla přehrada a meziměsíční obrat narostl o naprosto neskutečných 946 %. V řeči čísel to znamenalo více než 1,5 milionu korun.
Co víc, kampaň zafungovala nad očekávání. V určitý okamžik nestíhali Luksovi kvůli návalu objednávek boty vyrábět a odesílat včas a objevilo se reálné nebezpečí, že akce nakonec lidi spíše naštve. Rychle jsme tedy rozeslali další e-mail, ve kterém jsme popsali aktuální situaci, zákazníky poprosili o strpení a ujistili je, že svoje boty dostanou co nejdříve to bude možné.
Vše se nám nakonec podařilo zvládnout a firma byla z nejhoršího venku.
Pro e-mailingové kampaně jsme také sestavili harmonogram, díky kterému je lze pohodlně plánovat a připravovat dopředu. Sladěné jsou s obsahem sociálních sítí a s performance kampaněmi, takže jsou mnohem efektivnější.
Naší pozornosti neušel ani Google, do té doby až nepochopitelně přehlížený. Na konci března 2022 jsme spustili shoppingové a searchové kampaně mající za úkol především získávat nové zákazníky. Do nich jsme jako největší taháky zvolili mokasíny a baleríny coby nejpopulárnější produkty.
Spolu s nimi běží také reklamní spoty na YouTube. Ani zde nejsou výsledky nijak zanedbatelné. Do konce června tyto kampaně získaly zhruba 740 tisíc impresí, kliklo na ně přes 6 tisíc lidí a vydělaly přes 320 tisíc korun. Plně se tedy osvědčily jako podpůrný prostředek.
Spolu s výkonnostními a e-mailingovými kampaněmi jsme napnuli svoje síly i na další místa. Upravili jsme obsah webu, aby byl příjemnější pro zákazníky a zbytečně neschovával důležité informace, které by lidi mohly zajímat a snáze je přesvědčit ke koupi. Díky tomu například přibyla horní lišta informující o dopravě, výměně zboží a vrácení zdarma.
Doplnili jsme i sekci s produkty ve výprodeji, která bývá podle našich zkušeností nakupujícími často navštěvovaná. Optimalizovali jsme také propisování dostupnosti produktů, díky kterému mají zájemci přesnější informace o době dodání.
Při budování brandu jsme se rozhodli propagovat Boty LUKS jako ryze českou rodinnou firmu, kde se boty šijí skutečně ručně a s důrazem na maximální kvalitu. Byla by škoda, aby se to kupci nedozvěděli. SEO analýza nám pak pomohla vyladit obsah také pro vyhledávače. Stránky se díky tomu velmi pozvedly.
Přestože jsme klienta přebírali ve velmi složitém období, důvěra, kterou v sebe navzájem máme, vzájemná spolupráce a naše schopnost pokrýt marketing skutečně komplexně nakonec přinesly dobré výsledky. Firmě se podařilo přežít kritické týdny, odrazila se ode dna a stabilizovala se natolik, aby mohla pomýšlet na budoucnost. Připravuje se pravidelné rozšiřování sortimentu o novinky tak, aby mohla směle konkurovat daleko větším a silnějším značkám.
V plánu je také další posilování brandu jako takového a především expanze na zahraniční trhy, které skýtají velký potenciál. V tomto ohledu je určitě na co navazovat. Už v současné době společnost úspěšně prodává svou obuv v Německu, Velké Británii, Švédsku i jinde v Evropě. A nejen to. V botách z Jablonce nad Nisou chodí lidé dokonce v USA, Austrálii nebo na Novém Zélandu.
Naše spolupráce pokračuje i nadále. Botám LUKS stále poskytujeme kromě standardních služeb také strategické konzultace, při kterých radíme, jak business dále posouvat a vylepšovat. Důležitá je důvěra, kterou v nás klient má. Díky ní můžeme skutečně naplno ukázat, co všechno umíme udělat v jeho prospěch.
Než jsme začali spolupracovat, byla naše výchozí situace hodně špatná. A protože se jen tak nevzdáváme, přemýšleli jsme a pátrali po týmu odborníků v oblasti online reklamy a marketingu. Na doporučení přátel jsme oslovili Four Bros. Od samého začátku naší spolupráce nás mile překvapilo, s jakou pečlivostí a precizností připravují reklamní kampaně. Chtěli podrobně znát chod naší firmy v číslech, aby mohli kampaním nastavit správnou strategii. A úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Ve velmi krátké době, po první kampani, nám vylétly prodeje o stovky procent. Je patrné, že mají opravdu zájem, aby naše firma opět začala fungovat a ihned od začátku nám bylo jasné, že nás v tom nenechají“. Pomohli nám, i když jsme jim první faktury nemohli uhradit v termínu, což nás opravdu mile překvapilo a zahřálo u srdce. Od této chvíle nám bylo jasné, že se na tým Four Bros můžeme opravdu spolehnout a že jsou to nejlepší, co nás v rámci marketingu mohlo potkat. Veškeré úspěchy i neúspěchy prožívají s námi. Za naší firmu by i dýchali. Pracují vysoce nad rámec. Jsou nám k dispozici opravdu kdykoliv, neustále mají nové nápady jak se můžeme zlepšovat a rozvíjet, domyšlené do posledního puntíku. S podobným přístupem jsme se ještě nikdy nesetkali a naprosto předčili naše nejlepší očekávání.
Za nás můžeme Four Bros jedině doporučit. Jednoduše řečeno, jejich tým nemá v oblasti marketingu konkurenci!