11+1 dobrých tipů, jak psát příspěvky na Facebook a Instagram

 

Ilustrace - chlapec s kuchařskou knihou receptů, podle které chce tvořit příspěvky na sociální sítě.

Sociální sítě, tedy především Facebook a Instagram, jsou dnes jedny z nejčastěji využívaných komunikačních kanálů. Přečtěte si, jak napsat poutavý příspěvek, který čtenáře skutečně zaujme.

Vezmeme všechny dostupné informace, které máme, a uhněteme z nich jednolité těsto. Z něj pak uválíme krásný dlouhý příspěvek, který bohatě posypeme mnoha různými smajlíky. Nakonec to nezapomeneme ozdobit nějakým pěkným obrázkem. Na internetu rostou všude, není tedy problém někde nějaký utrhnout.” Můžeme si pogratulovat, recept na parádní facebookový nebo instagramový příspěvek máme hotový.

Opravdu? Nenechte se mýlit. Správa sociálních sítí totiž zdaleka není tak jednoduchá, jak se na první pohled může zdát.

Ze všeho nejdříve se zkuste sami zamyslet, zda byste příspěvek sepsaný podle výše uvedeného „receptu” chtěli číst. Už po několika slovech by vás to nejspíš přestalo bavit nebo byste se ve změti řádků hojně prokládaných různobarevnými srdíčky, zvířátky a dalšími emotikony rovnou ztratili. Psát takový post skutečně nemá smysl.

Pojďme se tedy podívat na pár jednoduchých, ale efektivních pravidel, jak svoji energii a čas investovat do opravdu kvalitního příspěvku. Takového, který čtenáře na Facebooku či followery na Instagramu zaujme a přivede je na váš web či e-shop.

1. Čtenáře upoutejte hned, nebo nikdy

Dnešní uživatelé Facebooku či Instagramu se rozhodují v řádech desetin sekundy, zda si příspěvek, na který při scrollování narazili, přečtou či nikoliv. Zaujmout je proto musíte okamžitě, tedy první větou. Pokud se vám to nepovede, čtenář odchází a vy jste prohráli.

2. Důležité informace vpřed. A to vždycky

Pečlivě si rozmyslete, co všechno chcete čtenáři sdělit. Informace si pak seřaďte podle důležitosti a publiku je podle toho naservírujte. Jako pomůcka vám může posloužit takzvaná obrácená pyramida. Na její vrch patří to nejdůležitější, na konec pak vše ostatní.


3. Odstavec není nepřítel, ale povinnost

Písmenková poušť” je nejspolehlivější způsob, jak lidi poslat pryč ještě dříve, než začnou vůbec číst. Text příspěvku proto rozdělujte do odstavců. Obecně platí, že jeden odstavec by měl obsahovat jen jednu myšlenku. Post bude čtivější a zachová si přehlednost, takže se v něm čtenář neztratí. A nezapomeňte mezi odstavci vynechávat řádek.

4. Ani dlouhý, ani krátký. Text musí být přiměřený

Čtyři slova nebo dokonce jen pár smajlíků na jedné straně, „slohová práce” i na čtyřicet řádků na straně druhé. Oba extrémy jsou špatně. Pokud píšete příspěvek na Facebook nebo Instagram, platí, že post by měl být dlouhý tak akorát, aby se do něj vešlo všechno důležité. Pamatujte také, že 1 příspěvek se musí týkat 1 tématu. Pak ztrácí přehlednost.

5. Styl komunikace volte pečlivě a držte si jej

Způsob, jak v příspěvcích komunikujete, přizpůsobte vašemu businessu. Pokud spravujete facebookový či instagramový profil například obchodu s erotickým spodním prádlem, buďte klidně rozpustilejší, ne však vulgární. Prodáváte-li nářadí, volte v postech spíše konzervativnější způsob vyjadřování. A je jedno, jestli propagujete žhavou novinku nebo třeba vyhlašujete soutěž. Jednotný styl si pak udržujte napříč všemi posty.

6. Dávejte pozor na pravopis, gramatiku a překlepy

Spoustě lidí to přijde zbytečné, opak je ale pravdou. Posty na sociálních sítích jsou dnes už stejně důležitý druh komunikace jako e-mail či dopis. Také zde se tedy vyvarujte chyb ve velkých a malých písmenech nebo v chybějících či přebývajících čárkách. Úplně pak zapomeňte na psaní bez diakritiky. Velkou pozornost věnujte i překlepům. Jejich přítomnost vyvolává dojem, že jste text lidově řečeno odflákli”.

7. S emoji to nepřehánějte a vybírejte pečlivě

Smajlík či smajl, oficiálně pak emotikon nebo krátce emoji (česky emodži). Zkrátka velmi oblíbený způsob jak příspěvek oživit. Jenže i tady platí, že všeho moc škodí. Smajlíky proto používejte střídmě. Dobře si navíc rozmyslete, které to budou. Tři a více emoji naskládaných za sebou, navíc barevně nejednotných, opravdu váš post nevylepší.

8. Buďte autentičtí

Že bez hezké fotky nemá váš příspěvek šanci? Tak to už dávno neplatí. Instagram i Facebook jsou především lifestylové platformy, od kterých jejich uživatelé očekávají hlavně zábavu, edukaci a inspiraci. Pokud tedy chcete zaujmout co nejširší publikum, váš feed by neměl sloužit jako výkladní skříň produktů. Zapomeňte proto na vymazlené fotky z fotostudia a zaměřte se především na autenticitu a uvěřitelnost. Jednotvárné fotky produktů nahraďte reálnými fotografiemi lidí, kteří vaše výrobky užívají. Žádné fotobanky, ale obsah, který působí tak, jako by ho tvořili vaši zákazníci.

9. Kromě fotek využívejte i další fomáty

Ani autentické fotografie už vám dnes ale samy o sobě stačit nebudou. Nejen algoritmus sociálních sítí, hlavně jejich uživatelé totiž preferují dynamičtější formáty, jako jsou například reels (krátká videa) nebo stories (příběhy). Zatímco reels můžou sloužit k zábavné a kreativní prezentaci vaší značky, stories zase nabízí způsob, jak sdílet aktuální obsah ze zákulisí nebo vytvářet interaktivní prvky, jako jsou ankety. Oba tyto formáty vám umožní zvýšit zapojení sledujících a budovat s nimi silnější vztah. Využít můžete také živá vysílání, která podporují interakci s publikem v reálném čase. Ideální jsou například rozhovory s uznávanými osobnostmi ve vašem oboru, které můžete využít k edukaci a zodpovězení otázek publika v přímém přenosu.
 

10. Obsahem edukujte a bavte zároveň

Jedním z hlavních cílů firemních profilů je budování publika, které postupně přesvědčíte, aby vám dalo přednost před konkurencí. Je proto dobré se od takové konkurence odlišit a nabídnout uživatelům víc než jen vaše produkty. Ideálně to, co většina lidí od sociálních sítí očekává — tedy zábavný či hodnotný obsah. Právě ten totiž nakonec prodává nejlépe. Sdílejte praktické tipy, rady nebo návody, které si lidé rádi ukládají a vrací se k nim. A kromě grafického zpracování nezapomeňte na detailnější popisky, kterými vysvětlíte danou problematiku podrobněji.
 

A jak na zábavný obsah? Přiznejme si, že raději než příběhy o úspěchu čteme ty, které končí fiaskem. Své sledující tak můžete například vyzvat, aby se podělili o svůj nejhorší zážitek z … (doplňte si dle libosti). Tento typ příspěvku nejen pobaví, ale podpoří také interakci a engagement (zapojení) publika. A nakonec jsou to právě tyto hodnoty, které zvýší dosah vašeho příspěvku nejvíc.

11. Sledujte trendy a řiďte se jimi

Na sociálních sítích jako málokde jinde platí, že být trendy znamená, být viděn. Dobře se proto rozhlížejte, jaké druhy příspěvků aktuálně nejvíce frčí”. Pokud jsou například na Instagramu nejpopulárnější stories nebo reels, vaše posty obsahující jednu tmavou a rozmazanou fotku pravděpodobně nebudou nikoho zajímat. Nesnažte se proto hlavou prorazit zeď. Pamatujte také, že zatímco do facebookových postů se hashtagy nepíší, na Instagram ano.

 

A jeden navíc: věnujte se diskuzi

Když se pod příspěvkem rozjede diskuze, je to rozhodně dobře. Pokud můžete, zapojte se do ní, na relevantní příspěvky odpovídejte. Co ale dělat ve chvíli, kdy se objeví negativní komentář? Snažte se situaci pravdivě vysvětlit a nabídnout řešení. Rozhodně v odpovědích neútočte, špatné komentáře také neignorujte nebo je dokonce nemažte. I když víte, že pravda je na vaší straně, nenechte se strhnout momentálním rozzlobením. Vrátilo by se vám to v podobě trollingu, což je ještě horší než původní negativní komentář. Takzvaný troll totiž dokáže diskuzi zcela rozbít.

 

Jak je vidět, tvorba kvalitních příspěvků na sociální sítě zdaleka není tak triviální, jak se na první pohled může zdát. Věcí, na kterých si lze vylámat zuby, je skutečně mnoho. Zde jsme navíc vyjmenovali jen to nejdůležitější. Ve skutečnosti je toho ještě mnohem víc. Posty na sociálních sítích například velmi často tvoří součást výkonnostních kampaní. Na ně se v rámci našeho komplexního přístupu specializujeme také. Z vlastní zkušenosti tedy víme, jak moc může špatný příspěvek ovlivnit těmto kampaním výsledky.

Nejste si jistí, že jsou vaše facebookové či instagramové příspěvky po všech stránkách skutečně v pořádku? Ozvěte se nám na marketing@fourbros.cz a náš tým vám s vašimi posty rád pomůže. Pokud se přece jen rozhodnete, že si obsah budete tvořit sami, rádi vám poskytneme feedback na stávající content.