Jak chytře využít ChatGPT při tvorbě obsahu?

Zaklínadlo ChatGPT už v online marketingu slyšel každý. A kdo ne, tomu ujel vlak. Přečtěte si, jak umělá inteligence ChatGPT funguje, jak ji chytře využít v marketingu při tvorbě contentu a na co ještě stále budeme potřebovat copywritery, editory a stratégy. A nebojte, máme pro vás i 7 konkrétních tipů na praktické využití pro váš byznys. 

S prací pomůže, jen je nutné ho kontrolovat

Na začátek máme odpověď na častou otázku a pro tvůrce obsahu jisté ujištění. Nahradí vás v práci umělá inteligence? Myslíme, že v příštích 5 letech nejspíš ne. Nahradí vás v práci lidé, kteří budou umět umělou inteligenci používat? Ano. A proto je potřeba už teď s využíváním umělé inteligence začít.

Je třeba mu rozumět

Víte opravdu, co se za nástrojem ChatGPT skrývá? Pokud jej používáte často, nejspíš ano. Pokud s ním teprve začínáte, je dobré si připomenout, co doopravdy umí. 

ChatGPT je:   

  • jazykový model urychlující některé práce
  • pomocník zvládající upravovat již hotové texty
  • průměrný překladač z/do cizích jazyků
  • skvělý nástroj pro brainstorming
  • především nástroj, který odhaduje pravděpodobnost

Co ale ChatGPT 3.5 není?

  • encyklopedie
  • korektor a editor
  • stratég
  • online fact-checkingový pomocník
  • nástroj připojený k internetu
  • zkrátka a dobře: není ultimátní odpovědí na vše

Kolik toho vlastně ví?

Často jsou lidé překvapeni, co všechno ChatGPT „ví“. Důležité je si uvědomit, že „neví“ nic. Umělá inteligence pouze odhaduje a navrhuje řešení na základě tréninkových dat a předchozí „zkušenosti“.

Velmi zjednodušeně lze říci, že na základě naučené pravděpodobnosti vyhodnotí, že na konci věty:

Jana vešla do kavárny a objednala si ____.

Budou spíše slova zákusek nebo kávu, než koleje nebo mrak. 

Na stejném principu pak funguje práce s většími celky textu. Jak je tedy možné, že když se umělé inteligence zeptáte, jaké je hlavní město Francie, odpoví vám správně? Kouzlo se skrývá ve statistice, datových modelech a strojovém učení. Pamatujete si na logické úkoly z přijímaček? ChatGPT je „natrénovaný“ na to, že stejně jako se má Praha k České republice, má se Paříž k Francii. Novější verze generativních textových modelů pak pracují i s aktuálními texty a nejnovějšími událostmi!

7 praktických tipů pro práci s Chatem GPT

V době, kdy píšeme tento článek, je bez poplatku k dispozici verze ChatGPT 3.5 a placená verze ChatGPT 4. Tyto tipy jsme sepsali na základě zkušeností s prací jak s ChatGPT 4, tak s verzí 3.5.

1. Napište příspěvky na sociální sítě

Stop otravnému hledání vhodných emojis. ChatGPT zvládne se správným zadáním napsat příspěvek na Facebook, Instagram i LinkedIn. Na vás už bude jen opravit případné chyby a zeditovat příspěvek tak, aby korespondoval s vizuálem a tonalitou značky.

  • Tip:ChatGPT nepracuje dobře s počtem znaků nebo slov. Spíše než prompty „Zkrať text na 1000 znaků.“ využívejte obecnější fráze jako „Zkrať úvod a ze zbytku vyzdvihni formou krátkých odrážek pouze 3 body.“ apod.

2. Vytvořte si content plán

Na základě pár údajů je ChatGPT schopen vytvořit nepřeberné množství návrhů na blogové články. Vždy si pak jen zkontrolujte, že si dané články nebudou navzájem „vykrádat“ pozice ve vyhledávačích.

  • Tip: Popisujte konkrétně, s jakým cílem plánujete blog tvořit, kterému odvětví se věnujete a které oblasti by měl blog pokrývat. (Rady a tipy? SEO články? Brand awareness?)

3. Vygenerujte si nápady a inspiraci

Nové nápady, jiné úhly pohledu, nebo třeba návrhy, kterým směrem se vydat. Chat umí nadhodit spousty relevantních i nerelevantních návrhů, které se hodí, když zrovna nemáte k ruce kolegu, který by vám pomohl. Ať už jsou to nápady na konkrétní textace na banner, nebo třeba celé vánoční kampaně.

  • Tip: Nevzdávejte to po prvním neúspěšném pokusu. Upravujte zadání a stavte další a další mantinely, dokud nebudete s výsledkem spokojeni.

4. Nechte si připravit základní osnovu blogových článků

K obecnému tématu přidejte požadovanou délku, podnadpisy, které se v článku musí objevit a nechejte ChatGPT navrhnout osnovu včetně stručného obsahu každé podkapitoly.

  • Tip: Jděte od základní kostry k rozpracování jednotlivých bodů. ChatGPT bude lépe pracovat s informacemi, pokud nejprve utvoříte jasnou kostru a směřování článku a až poté budete chtít rozvést detaily.

5. Nechte si poradit, co dát do infografiky

Je to rychlejší než googlení a u běžně omílaných témat i spolehlivé. Pozor si doporučujeme dát u složitějších témat nebo u infografik, které mají jít do hloubky. Potřebujete-li pracovat s fakty, vždy si vše ověřte.

  • Tip: Na základě navržené infografiky zadejte také příspěvek na sociální sítě, nechte si poradit, kde všude se taková infografika dá využít, nebo nechejte navrhnout ikonky, které pak pomohou grafikovi vytvořit vizuál přesně podle vašich představ.

6. Vygenerujte si texty pro opakující se akce

Generické reklamy, které se neustále dokola opakují a vy potřebujete 5 různých kreativ do reklamy? Není nic snazšího než zadat požadavek do ChatGPT. Protože u padesáté dopravy zdarma už kreativita opouští i ty nejlepší z nás.

  • Tip: Přesně definujte, jaká informace musí v reklamě zaznít a vždy si přepočítejte počet znaků. Reklamní platformy mají limity, které je potřeba dodržovat.

7. Nechte si pomoci s tone-of-voice

Potřebujete-li přepsat text hravě, vážně, archaicky nebo jako pirát a zrovna nemáte slinu, zkuste poprosit umělou inteligenci. Třeba se zrovna strefí do tonality, kterou potřebujete. A jestli ne, třeba vás alespoň nakopne správným směrem, poradí vhodná slova nebo bude sloužit jako výstraha, jak to rozhodně NEpsat. Což se občas taky hodí.

  • Tip: Hrajte si s představivostí. Zadávejte prompty tak, aby si ChatGPT „představil“, že: píše text pro pohádku, že text říká cool hiphoper, že se děj odehrává v kouzelnickém světě… Daleko lepší výsledky dostanete z placené verze ChatGPT 4.

BONUSOVÝ TIP: Zeptejte se Chatu GPT, co potřebuje vědět, aby vám dal tu nejlepší odpověď

Zkuste na to jít opačně. Zeptejte se umělé inteligence, jak by si představovala zadání pro určitý úkol a podle odpovědi pak připravte podklady. Stejně tak můžete po ChatuGPT poptat často kladené otázky, které si mohou klást i vaši zákazníci. Pomůže vám to se zaměřit i na oblasti, které by vás možná nikdy nenapadly.  

V čem zatím vítězí lidstvo?

Je to tak, ke kompletní správě contentu ještě člověka potřebujete. Jak říká sám ChatGPT: roboti potřebují lidskou korekturu. A my dodáváme: za kormidlo ho taky ještě nepouštějte.  

 K Chatu GPT si tedy zatím ještě nechejte:

  • korektora, který bude kontrolovat správnost textů
  • stratéga, který vymyslí, jaké příspěvky budou lidi bavit
  • fact-checkera, aby se kolegové na zákaznické lince nezbláznili
  • kreativce sledujícího a následujícího trendy
  • analytika, který na základě dat bude umělé inteligenci dávat pokyny
  • koordinátora všech marketingových aktivit
  • nebo šikovnou marketingovou agenturu, která tyto pozice zastane. 🙂

 

Buďte napřed

Už dávno jsme si zvykli, jak zadávat Googlu požadavky tak, aby nám naservíroval, co chceme. Přizpůsobili jsme vyhledávání algoritmu. Když chceme vařit guláš, nevyhledáváme „Poraď mi, jak mám uvařit guláš, když mám 2 kg hovězího masa, a chci, aby byl pikantní.“, ale zvolíme klíčová slova „pikantní hovězí guláš“. A výsledky dostaneme daleko lepší.

S umělou inteligencí (i nástrojem ChatGPT) je to obdobné. Je to pomůcka, která v rukou šikovného specialisty umí dělat divy. Jakmile se tedy naučíme umělé inteligenci správně zadávat práci tak, aby splnila naše očekávání, tvorba obsahu se stane rychlejší a efektivnější. Míč je teď na naší straně hřiště, budete si s ním hrát?

 

PS: Tento článek byl (stále ještě) napsán člověkem z masa a kostí a doufám, že vás bavil.

PPS: Jak mi při psaní ChatGPT pomohl? A jak konkrétně může vypadat zadání pro ChatGPT a jeho výsledky i pro váš projekt?

Podívejte se do galerie: