Jak probíhá spolupráce při tvorbě nového webu?

Tvorba nového webu je komplexní proces, na kterém se od začátku až do konce podílí celá řada specialistů od marketérů, designérů, přes vývojáře až ke copywriterům. Proto je potřeba celý projekt do detailu naplánovat. Jak vývoj nového webu probíhá a na co všechno je potřeba dát si pozor? Pojďme se podívat na celý proces, který nás čeká, pustíme-li se do vývoje vašeho nového webu společně.

Fáze, kterými společně projdeme:

  1. Project scope
  2. Vytvoření struktury webu
  3. Vytvoření obsahu
  4. Grafický návrh webu
  5. Programování webu
  6. Testování
  7. Spuštění
  8. Následná péče o web
  • Project scope

Prvním krokem je definování, čeho chceme pomocí webu vlastně dosáhnout. Musíme si určit jasné a dobře měřitelné cíle, které budeme plnit. Najdeme cílové skupiny a prozkoumáme, co lidé mají rádi a co rádi naopak nemají. Ověříme si, jaké jsou jejich nákupní zvyklosti a posbíráme další možné informace, které nám pomohou navrhnout web přímo pro ně.

Často si klient myslí, že web má splňovat především jeho požadavky. My s tím tak úplně nesouhlasíme. Mnohem důležitější je, aby web splňoval požadavky potenciálních zákazníků našeho klienta. Klient občas mívá už jasnou subjektivní představu, jak by měl web vypadat, jak by měl být rozčleněn, jak by měl fungovat. Tato představa ale nemusí odpovídat tomu, co chtějí zákazníci.

Různé skupiny lidí se chovají různě a chtějí různé věci. Pokud zákazníka neznáme, může se lehce stát, že ho nedokážeme ničím oslovit, i když budeme mít krásný moderní web. Ten ale nepřinese, kvůli neznalosti zákazníkových zvyklostí a preferencí, žádné výsledky.

Typicky budeme na startu projektu společně řešit následující:

  1. Co chceme potenciálním zákazníkům nabízet? Proč by měli mít zájem právě o naše produkty a služby, jakou přidanou hodnotu přinášíme. Jaká je vize, mise, positioning.
  2. Jaké jsou cíle? Bez toho kroku bychom v budoucnu nedokázali analyzovat, jestli náš nový web přináší očekávané výsledky. Mít jasně daná KPIs je nezbytné. Nevíte, co jsou KPIs? Tento článek od Honzy vám to osvětlí.
  3. Kdo je naše cílová skupina? Jaké jsou preference této skupiny? Na co reagují, jak je zaujmout?
  4. Kdo je naše konkurence? Analyzovat její silné a slabé stránky, analyzovat konkurenční weby a poučit se z jejich chyb. Díky této analýze dokážeme náš projekt na daném trhu správně pozicovat.
  5. Důležité je v této fázi správně definovat rozsah projektu a tím ohraničit časovou náročnost jednotlivých fází, jeho cenu a určení bodů na časové ose, pomocí kterých se v projektu budeme orientovat.
  • Vytvoření struktury/layoutu webu 

Až teď můžeme ze sesbíraných podkladů začít tvořit web. Už víme, co chceme tvořit, pro koho to budeme tvořit a kolik budeme potřebovat obsahu.

V této fázi je tedy nutné vytvořit pro obsah vhodnou strukturu. Potřebujeme, aby se v informacích budoucí návštěvník co nejlépe a nejrychleji zorientoval a abychom ho postupně dokázali navést k akci, nebo více akcím, které od něj očekáváme. V této situaci se zaměřujeme hlavně na správné rozdělení textů, vhodně umístěná tlačítka nebo logickou návaznost informací. Návštěvníka totiž nechceme zahlcovat nedůležitými detaily nebo prvky, které by zbytečně odváděly jeho pozornost.

Přemýšlíme, kde bude nutné textové informace vizualizovat pro lepší pochopení a kde naopak bude zapotřebí co největší stručnost. Toto všechno zakreslujeme pomocí jednoduchých tvarů, až nám vznikne takzvaný wireframe. Jedná se o drátový model, který díky své relativní jednoduchosti a absenci detailní grafiky ukáže případná slabá místa, na která se musíme zaměřit. 

Takto navrženou strukturu pak necháme otestovat reálnými uživateli, kteří nemají vhled do projektu. Mohou tudíž nezávisle vyhodnotit, zda je průchod webem srozumitelný a nedochází k nepochopení potřeb zákazníka designérem. Případné problematické oblasti poté přepracujeme podle zpětné vazby. Nic neponecháváme náhodě.

Dnes nelze zanedbat ani mobilní verzi. Musí být navržena minimálně stejně dobře, jako verze pro počítače. Dokonce je potřeba zaměřit se na ni ještě víc. Data českých uživatelů mluví jasně. Většinu návštěvnosti webu mají na svědomí uživatelé s mobilními telefony.

  • Vytvoření obsahu

Obsah pro web se tvoří vždy na míru. Většinou jde o textace, obrázky, infografiku či videa, ale zásadní je spolupráce klienta. Připravte se na to, že se vás budeme ptát. A hodně. My sice perfektně rozumíme našemu oboru, ale nemůžeme rozumět ostatním oborům natolik dobře, abychom byli bez zapojení klienta schopni vytvořit smysluplný obsah.

Pokud věnujete čas našim copywriterům, připraví s vámi kvalitní a čtivý text, který uživatele osloví. Naši grafici připraví infografiky, ilustrace a další materiály, které text vhodně doplní a dovysvětlí. Dobře známé „jeden obrázek vydá za 1000 slov” v online prostředí, plném netrpělivých návštěvníků webů, platí dvojnásob. Vyžaduje projekt atraktivní fotky produktů, lifestyle fotky nebo videonávody? Naši specialisté z oblasti foto- a videoprodukce se postarají o perfektní výsledný dojem.

  • Grafický návrh webu

Po vytvoření struktury webu a naplnění obsahem můžeme přistoupit k tomu, abychom web oblékli do atraktivního grafického kabátu. I grafická stránka má svou logiku a hierarchii a veškerý obsah spolu musí ladit. Můžeme předvídat, že se některé části designu budou společně s obsahem v budoucnu měnit, s tím se při návrhu počítá. Hůře se však pracuje ve chvíli, kdy bychom navrhovali design obsahově nekompletního webu a neznali naše cíle. Proto je nutné dodržet postupné kroky tvorby webu.

Dobrý design je důležitý. Zákazník musí během pár prvních vteřin pochopit, že je na správném místě a na webu najde to, co hledá. Ať už zavítá na homepage, nebo ho z reklamního banneru směrujeme na konkrétní landing page či detail produktu.

Jedno špatně umístěné, málo viditelné nebo chybně pojmenované tlačítko může způsobit značné finanční ztráty. Špatně strukturované, dlouhé odstavce textu spolehlivě odradí od jeho přečtení. Chaoticky řazené informace nebo nesprávně umístěná a neintuitivní navigace odradí návštěvníka během chvilky.

My díky našim zkušeným profesionálům všechny tyto nešvary dokážeme potlačit. Přemýšlíme jako váš zákazník, a proto dokážeme web navrhnout hezký, funkční a vysoce konverzní.

  • Programování webu

Po schválení grafické podoby obsahově kompletního webu se přistupuje k samotnému programování webu. Navrhnou se vhodné technologie – programovací jazyk, databáze, frameworky, hostingové služby a tak dále. Kodéři, kteří návrh uvádí v život, nutně potřebují, aby se web předával do vývoje v co nejpokročilejší fázi. Je násobně jednodušší a levnější dělat změny v předchozích krocích, než přepracovávat už vývojářem napsaný kus webu.

Ve Four Bros nepustíme web do fáze programování, dokud ho nemáme obsahově a designově společně dotažený. Naši vývojáři mají několik možností, jak web vyvinout v závislosti na rozpočtu. Postaví custom řešení na WordPressu, naprogramují unikátní šablonu pro Shoptet nebo postaví celý e-shop kompletně na míru. Plná responzivita je u všech projektů samozřejmostí. Vhodné technologie se vybírají pro každý projekt na míru.

  • Testování 

Po dokončení vývoje nový web důkladně otestujeme. Naším společným cílem je, aby web běžel svižně a bezproblémově na všech zařízeních, které běžně uživatelé k přístupu na webové stránky využívají. Těchto zařízení jsou ovšem stovky, takže testování na všech možnostech by nebylo reálné. Existují ale společná úzká místa pro různé skupiny zařízení, na která se lze zaměřit.

My víme, jak tato místa najít, a potenciální problémy dokážeme odstranit. Netestujeme jen samotné zařízení. I v této fázi sledujeme, jakým způsobem se návštěvník na stránce pohybuje a jestli vše odpovídá tomu, jak jsme si to společně naplánovali a navrhli. Případný problém tak odhalíme dříve, než na web dorazí první skuteční zákazníci.

  • Spuštění

Hurá! Řádně otestovaný web pouštíme do ostrého provozu. Tím naše práce ale stále ještě nekončí. Dále dohlížíme na jeho první krůčky, abychom se ujistili, že vše šlape jako hodinky.

  • Péče v průběhu života webu

Web je živý organismus. Nejlze počítat s tím, že po jeho dokončení nebude docházet k dalším úpravám a vylepšním. Situace v online světě se dynamicky mění a aby web stále plnil stanovené cíle, bude potřeba jej průběžně držet ve formě. I s tím vám rádi pomůžeme.

 

Rozhodli jste se pro nový web? Teď už víte, co vás čeká. Návrh nového webu či e-shopu je běh na dlouhou trať a pokud má výsledek splňovat předem stanovené cíle a očekávání, je potřeba každý krok vyladit do nejmenších detailů. A od toho jsme tady! Pojďme se do toho tedy pustit a posunout váš byznys zase o krok dopředu.