E-mail marketing: boomer mezi teenagery? Ne tak docela

E-mail marketing bývá někdy mezi ostatními digitálními kanály vnímán za „boomera“. Pravda je ale taková, že i v dnešní době patří mezi nejefektivnější marketingové nástroje. Díky vysoké návratnosti investic, možnosti personalizace obsahu i dlouhodobému střádání kontaktů je totiž pořád jedním z nejlepších způsobů, jak oslovovat zákazníky, budovat s nimi vztah, a ve výsledku tak generovat tržby.

Proč je e-mailing stále ve hře

I když se v dnešním světě sociálních sítí může zdát, že hlavní roli v komunikaci se zákazníky už převzaly jiné, modernější platformy, co se týká výkonu, má e-mailing stále navrch. Statistiky hovoří jasně:

  • Více než 70 % uživatelů dává přednost e‑mailu před jinými kanály, pokud se jedná o obchodní komunikaci nebo důležité novinky od značek,
  • pravidelné e-maily od značek ovlivňují nákupní rozhodování u více než 60 % zákazníků. (Hubspot)

Zatímco sociální sítě jsou skvělým místem pro budování povědomí o značce, jejich dosah je stále silně závislý na algoritmech a není úplně ve vašich rukou, komu se příspěvky zobrazí. Zde tak přichází první z mnoha výhod e-mailingu – možnost komunikovat přímo se zákazníky, bez prostředníků a bez nutnosti platit za každé zobrazení. Oblastí, ve kterých má e-mailing oproti ostatním marketingovým kanálům navrch, je ale více.

Král efektivity

Oslovit co nejvíce zákazníků za co nejméně peněz? To je sen každého markeťáka. A e-mailing toto přání umí do velké míry splnit. Tedy pod podmínkou, že jste s ním nezačali včera a kontakty do databáze sbíráte dlouhodobě. V takovém případě můžete za poměrně nízké náklady zasílat personalizovaná sdělení a díky téměř okamžitým výsledkům i jejich přesné měřitelnosti pak kampaně navíc podrobně optimalizovat. Pojďme se ale na jednotlivé přednosti podívat trošku podrobněji.

 

Vysoká návratnost investic

Zatímco u PPC reklamy platíte za každý proklik, jehož cena se může odvíjet od konkurence, u e-mail marketingu je to jinak. Náklady totiž zahrnují komplexní proces – nejčastěji práci e-mailingového specialisty a grafika spolu s poplatkem za užívání e-mailingové platformy – a jsou tak o něco předvídatelnější. Nezáleží totiž na tom, jestli e-mail odesíláte na stovky nebo tisíce lidí – i s rostoucí databází zůstává rozpočet více méně stejný.

Právě díky nízkým provozním nákladům a poměrně vysoké konverzní míře se e-mail marketing řadí mezi nejziskovější kanály. Místo toho, abyste platili za pouhou šanci oslovit potenciální zákazníky (jako u placené reklamy), investujete do dlouhodobých vztahů s lidmi, kteří už o vaši značku projevili zájem. A to často znamená vyšší návratnost i lepší udržitelnost zákazníků.

Algoritmy? Ne, radši vlastní databázi

Že je e-mailing skvělým nástrojem pro retenci, reaktivaci a do jisté míry i akvizici zákazníků dokazuje také fakt, že na jeho publikum nepůsobí nejrůznější algoritmy. Na rozdíl od sociálních sítí, jejichž organický dosah vlivem algoritmů značně klesá, máte příjemce plně pod kontrolou a přesně víte, komu e-mail dorazí. A jediné, s čím soupeříte, jsou ostatní firmy ve schránce zákazníka. Žádné zpoplatněné boostování příspěvků, žádné placené reklamy. 

Jaké kontakty z vlastní databáze oslovíte je zkrátka čistě na vás. Každý zákazník je totiž trošku jiný – a díky personalizaci obsahu, kterou e-mailing nabízí, můžete komunikaci upravit na míru každému z nich. Zasílané informace, novinky nebo nabídky přizpůsobíte například zakoupeným produktům, frekvenci nákupů nebo třeba míře zapojení do dříve zaslaných e-mailů. Data ukazují, že personalizované e-maily mají vyšší proklikovost než ty generické – a tak se čas věnovaný segmentaci příjemců opravdu vyplatí.

Měřitelnost, optimalizace i okamžité výsledky

Na rozdíl od rozšiřování vlastní databáze, což je běh na dlouhou trať, můžete první výsledky kampaní začít sledovat už pár hodin po jejich odeslání. Při vyhodnocování úspěšnosti se můžete zaměřit hned na několik statistik, mezi nimi třeba na:

  • míru otevření či prokliků,
  • odkazy, které zákazníci nejčastěji proklikávali,
  • počet konverzí, které z e-mailu vznikly.

Díky těmto datům můžete své následující kampaně neustále vylepšovat a optimalizovat pro ještě lepší výsledky.

Automatizace aneb jak ušetřit čas i peníze

Když se řekne e-mailing, spousta lidí si představí pouze rozesílání newsletterů. Vzpomeňte si ale na své nákupy na oblíbeném e-shopu a na všechny e-maily, které vám během té doby přišly. To máte:

  • připomínku opuštěného košíku,
  • transakční e-maily (potvrzení, odeslání a doručení objednávky),
  • nabídku doplňkových produktů,
  • exkluzivní slevy pro věrné zákazníky,
  • žádosti o recenze a mnoho dalších.

Rozdíl je v tom, že zatímco newsletter vytváříte pravidelně a pokaždé s jiným obsahem, sdělení e-mailů výše se (více méně) nemění. K jejich odesílání proto slouží tzv. automatizace, díky kterým můžete oslovovat zákazníky ve správný moment a (po prvotním nastavení) bez dalších složitějších zásahů. Neznamená to ovšem, že když je jednou nastavíte, už se o ně nemusíte dál starat. 

Automatizace vám ušetří spoustu času, je ale důležité je pravidelně kontrolovat – zda se e-maily odesílají správně nebo jestli jejich obsah stále odpovídá aktuální nabídce. Dobře nastavené a udržované automatizace totiž zajistí lepší zákaznickou zkušenost a s ní i související tok dalších objednávek.

Ani e-mailing však není všespásný

I přes veškeré výhody, kterými e-mail marketing disponuje, je ale důležité myslet také na druhou stranu mince. I on má totiž oproti ostatním platformám své slabé stránky. Abyste totiž dosáhli stabilního a udržitelného e-mailingu, je potřeba do něj investovat – a to nejen peníze, ale hlavně čas. K požadovaným výsledkům totiž může dojít až v dlouhodobějším horizontu, avšak efekt pak většinou bývá o to silnější. S tím souvisí například růst databáze, který je závislý na organickém sběru kontaktů, a tím pádem je i o poznání pomalejší než u ostatních kanálů. V neposlední řadě pak nezapomeňte také na to, že příjemci se mohou z odběru newsletteru odhlásit nebo ho označit za spam – je proto důležité dbát na obsah i segmentaci příjemců, kterým e-maily zasíláte.

To všechno jsou limity, se kterými je důležité počítat. Ideální variantou je proto používat kombinaci různých marketingových kanálů, které pomůžou pokrýt různorodé cíle a publika a vzájemně vykryjí své nedostatky.

Pokud byste rádi posunuli váš e-mail marketing dál, ale nevíte, kde začít, stačí se nám ozvat. Společně vymyslíme, jak pravidelné rozesílky a automatizace uchopit tak, aby i u vás fungovaly co nejefektivněji.