Influencer marketing a jak na něj
V posledních letech se influencer marketing stává nedílnou součástí marketingových strategií firem. Pokud chcete patřit mezi jednu z nich, máme pro vás několik tipů, jak na něj.
Na začátku bychom si měli říct, co je to influencer marketing, proč je dobré jej využívat a co nám může přinést. Influencer marketing se dá zjednodušeně definovat jako využívání vlivných osobností k propagaci produktu, služby či značky. Už od pradávna lidé dávali na rady rodiny, přátel a odborníků, to stejné platí i dnes. Lidé věří lidem a ne firmám. Díky influencerům se můžeme dostat ke specifickému publiku, které je pro nás nejpřínosnější a o kterém víme, že by je náš produkt, služba nebo značka mohl zajímat. Díky tomu lze zvyšovat nejen povědomí, zásah, ale i prodeje. Navíc díky influencer marketingu můžeme podpořit vlastní komunikaci a budovat svůj brand.
Při výběru influencera je důležité vědět jeho zaměření (fitness, jídlo, cestování), velikost publika (počet followers) a jeho zapojení (engagement). Zapojení fanoušků lze sledovat díky nástrojům jako je např. igblade.com. Na základě počtu followers influencery rozdělujeme do čtyř skupin.
Nano influencer
- 500–3 000 followers,
- úzké a intenzivní vztahy s fanoušky,
- větší vliv,
- převážně barterové spolupráce,
- sociální sítě jej neživí,
- značky a produkty si vybírá tak, aby kvalita odpovídala jeho nárokům.
Micro influencer
- 3 000–10 000 followers,
- stále poměrně silná vazba s followers,
- sdělení působí přesvědčivě,
- nejsou považováni za celebrity,
- stále může fungovat i barterová spolupráce,
- vybírají si produkty a značky, které znají a o které se zajímají.
Makro influencer
- 10 000–100 000 followers,
- většinou známé či slavné osobnosti,
- engagement i dosah příspěvků je nižší,
- nedokážou udržet tak úzké vztahy s fanoušky,
- od počtu 10 000 followers Instagram poskytuje účtům funkci Swipe up, která umožňuje vložit aktivní odkaz do stories.
Mega influencer
- více než 100 000 followers
- známé mediální osobnosti, celebrity nebo sportovci,
- hodí se na masové kampaně, pro rozšíření povědomí o značce nebo na spuštění kampaní
- obsah vidí velké množství lidí
- míra zapojení bývá ještě nižší než v případě makro influencerů
- ceny za spolupráci se velmi liší.
Jak na spolupráci s influencerem
Než s celým procesem začnete, je důležité si odpovědět na tři zásadní otázky:
- Jaký typ influencera hledáte?
- Na jakých sociálních sítích chcete produktu/službu/značku propagovat?
- Kolik chcete do influencer marketingu investovat?
Influencera byste měli vybírat podle toho, jestli sdílí stejnou filozofii jako vaše firma, má zájem o vaše produkty/služby a také podle toho, zda nespolupracuje s konkurenční značkou. Pokud máte pěkný, fotogenický produkt je nejlepší volbou Instagram. Jestliže chcete propagovat produkt prostřednictvím videa, nejlepší platformou je YouTube a např. delší článek je vhodný pro blog. Výše investice se samozřejmě odvíjí od volby influencera a jeho počtu followerů. Nesledujte jen počet followerů, ale i jejich relevantnost a jejich zapojení neboli engegament.
Influencer marketing má 5 hlavních kroků, které byste neměli vynechat.
Příprava strategie
V této fázi byste si měli určit cíle, kterých chcete prostřednictvím influencera dosáhnout. Strategii komunikace, která určí, jak těchto cílů dosáhnout a prostředky, kterými jim dosáhnete. V neposlední řadě si nezapomeňte určit KPI’s, podle kterých budete hodnotit úspěšnost spolupráce. Strategie je opravdu důležitá, proto ji nepodceňujte a raději si nechejte poradit.
Selekce vhodných influencerů
Při výběru vhodného influencera byste se měli soustředit na dva hlavní faktory – kvalitativní a kvantitativní. Mezi kvantitativní faktory patří:
- velikost publika – počet lidí, kteří jej sledují na dané sociální síti,
- zásah – reálný dosah jeho příspěvků (kolik lidí opravdu vidí to, co zveřejní),
- míra zapojení publika – počet interakcí u příspěvků daného influencera,
- cena – srovnejte poměr cena/výkon jednotlivých influencerů.
Mezi kvalitativní faktory patří:
- demografické složení publika,
- afinita k produktu/značce – pokud danou značku již zná, používá ji a má ji rád, je větší pravděpodobnost, že jeho sdělení bude autentičtější,
- relevance,
- spolehlivost.
Při hledání vhodného influencera nezapomínejte prostudovat jeho sociální sítě, příspěvky, hashtagy. Zjistěte si, jak jsou aktivní jeho sledující a zda nejsou falešní. K tomu můžete využít několik nástrojů jako např. www.taggy.cz.
Mezi nejčastější chyby při výběru influencera patří, že většina firem se dívá pouze na velikost publika, nezjistí si, jestli se v minulosti influencera neskrývá něco, co by mohlo ohrozit danou značku a ani to, zda jsou jeho sledující skuteční. Nenechte se napálit a ověřujte si všechny informace!
Domluvení podmínek a podpis smlouvy
Jestliže se jedná o krátkodobou spolupráci formou barteru (výrobek nižší hodnoty), tak smlouva není nutná. Naopak u dražších předmětů a peněžní odměny si smlouvu určitě nechejte podepsat. Dbejte na to, aby měla správně všechny právní náležitosti a nedošlo k ohrožení vaší značky.
Realizace propagace
Určete si termín, ve kterém by měl influencer propagovat produkt/službu/značku a nechte si raději časovou rezervu. Nezapomeňte si ujasnit, jakou formou má propagace probíhat.
Vyhodnocení propagace
Vybrali jste si influencera, proběhla domluvená forma spolupráce a teď potřebujete zjistit, jestli se vám spolupráce vyplatila? Existuje několik způsobů, jak v průběhu spolupráce kontrolovat, zda se vám plní vaše marketingové plány.
Úspěšnost influencer marketingu můžete poměrně přesně sledovat díky UTM parametru, který vložíte do své URL adresy. K tomu můžete využít nástroj Campaign URL Builder. Influencer pak může např. pomocí Swipe upu odkázat své followery na vaše webové stránky a lze tak poměrně přesně změřit návštěvnost z jeho profilu a počet konverzních cílů přímo v Google Analytics.
Další způsob, jak sledovat úspěšnost influencer marketingu, je pomocí unikátního slevového kódu, jako je např. jménoinfluencera10. Jde o nejjednodušší a nejspolehlivější způsob měření úspěšnosti kampaní.
Návratnost investice zjistíte pomocí ROI ukazatele, díky kterému můžete vyhodnotit, co se povedlo, co by se mohlo v budoucnu zopakovat a naopak, čeho byste se měli vyvarovat.
Do nákladů nezapomeňte přičíst opravdu všechno. To znamená interní náklady, jako jsou lidské zdroje, čas a poskytnuté produkty, tak externí náklady, jako jsou honoráře influencerům, agenturní fee, tak i variabilní náklady jako je produkce, analýza a vyhodnocení. Přínos samozřejmě závisí na stanoveném cíli propagace. Pokud bude vašim cílem zvýšit prodej, tak budete sledovat KPI’s prodeje, pokud zvýšení povědomí, tak KPI’s zásahu, zapojení uživatelů, návštěvnost nebo zmínky v médiích. Jestliže chcete, aby výsledkem propagace bylo dosažení konverzí, budete sledovat např. KPI’s registrací, odběrů nebo stažení.
U influencer marketingu je toho opravdu hodně co sledovat a na co si dát pozor. Určitě ale stojí za to se jím zabývat a nenechat se odradit složitostí či prvním neúspěchem. Pokud chcete mít jistotu a nestresovat se zdlouhavým procesem influencer marketingu, nechte starosti na nás, rádi vám se vším pomůžeme.