Jak na facebookové a instagramové soutěže
Nabídnout fanouškům na Facebooku či instagramovým followerům soutěž patří k častým formám firemní prezentace. Přečtěte si, jak soutěž uspořádat, na co si při tom dát pozor a jakých chyb se vyvarovat.
„Buď fanoušek naší stránky, odpověz na otázku a v odpovědi označ kamaráda, k tomu lajkni tento příspěvek a sdílej ho na své timeline.” Pokud máte profil na Facebooku či Instagramu, určitě jste na podobně zadanou soutěž už narazili.
Jenže to je špatně.
Nejenže soutěž firmě nepřinese nic užitečného, ale může být dokonce škodlivá. Blokace či rovnou zrušení účtu ze strany samotného Facebooku jsou jen špičkou ledovce. I nejasně zadaná pravidla stačí k tomu, aby si někdo ze soutěžících začal stěžovat a vy museli řešit zcela zbytečný problém.
Ujasněte si cíl soutěže na Facebooku či Instagramu, pak teprve začněte
Ještě než se do organizování soutěže pustíte, dobře si rozmyslete, co vám má vlastně přinést. Právě „palebná příprava” je totiž naprostý základ, mnoho správců firemních profilů ji ale podceňuje nebo rovnou zcela vypouští. Předtím, než začnete, si proto odpovězte na otázky:
Proč facebookovou či instagramovou soutěž vlastně organizuji?
Spoustu firem pořádá soutěže na Facebooku či Instagramu jen proto, že se to teď „takzvaně dělá” a když to má konkurence, musí to mít taky. To je ale k ničemu. Místo toho se pořádně zamyslete, čeho pomocí soutěže chcete dosáhnout a zda má vůbec smysl ji dělat. Ale pozor, primárním cílem by nemělo být prosté, avšak stále velmi obvyklé, zvýšení počtu fanoušků vaší stránky. Snadno se totiž může stát, že vám číslo sice skokově naroste, relevantních fandů ale přibude minimum. Právě o ně ale jde. To jsou ti, které budou zajímat i vaše webové stránky a nabízené produkty nebo služby. Relevantní cíl proto může být například navýšení prodeje určitého zboží nebo brand awareness.
Jak často to chci dělat?
Stále se lze setkat s tím, že na některých stránkách se hraje o ceny doslova pořád. I zde ale platí, že méně je často více. Pokud si totiž fanoušci na podobný přístup zvyknou, časem je to přestane bavit. Můžete pak vymýšlet sebezajímavější zadání a ceny, reakce bude ale velmi omezená. Proto než abyste chrlili jednu akci za druhou, raději vymyslete třeba jednou za čtvrt roku něco opravdu atraktivního, co fanoušci skutečně ocení a na co zareagují.
Jako příklad můžeme vzít předvánoční soutěž pro našeho klienta RC Profi, tedy obchod s modely na dálkové ovládání. Cílem bylo navýšení návštěv na e-shopu a zvýšení prodejů. Účastníci akce měli do komentářů napsat, jaký RC model z nabídky daného obchodu by si pod stromečkem přáli najít. Na tři vylosované soutěžící čekal dárkový poukaz v hodnotě 1000 korun na nákup. Během deseti dnů přibylo 419 komentářů, 430 lidí příspěvek olajkovalo a 111 sdílelo. Akce byla tedy velmi úspěšná.
Pravidla facebookových a instagramových soutěží dodržujte
Každá soutěž má svoje regule. Jakákoliv chyba se na Instagramu či Facebooku může rychle a nehezky vymstít, například v podobě zablokování nebo rovnou smazání účtu. Bohatě ale stačí, když opomenete jedinou drobnost, na které vás soutěžící nachytají a začnou to rozmazávat. Co tedy nesmí chybět, aby byla soutěž takzvaně neprůstřelná?
Uveďte všechna pravidla a dodržujte zákony
Dejte si tu práci a sepište kompletní seznam pravidel, která pro danou soutěž platí. Nemusíte je dávat přímo do příspěvku, stačí, když do něj vložíte odkaz na landing page na vašem webu, kde si je zájemci budou moci přečíst. Nezapomeňte hlavně na základní informace o tom, kdo soutěž pořádá, kdy se koná, jaká je výhra, jak a kdy vyberete vítěze nebo co se stane v případě, že se výherce neozve či odmítne výhru převzít. Že to skoro nikdo nedělá? To je možné, ale vy přece chcete být lepší. Pokud si s čímkoliv nejste jistí, rádi vám poradíme. Mimochodem, soutěž musí být v souladu se zákony v místě jejího konání. A ještě jeden dobrý tip: jasně napište, že výherce nemá právo na peněžní kompenzaci výhry. Věřte nebo ne, ale pořád se najde dost těch, kteří se vás pokusí „ukecat”, že vám výhru nechají, ale vezmou si místo ní odpovídající částku, nebo třeba i méně.
Změna pravidel je možná, ale upozorněte na to
Pokud hrajete třeba o lístky na koncert, který je následně zrušený, je nutné najít náhradní řešení, například v podobě jiné výhry. Dopředu proto možnost změny v pravidlech zmiňte a v momentě, kdy se tak stane, to oznamte co nejdříve. Určitě také nic nepokazíte tím, když napíšete, proč se tak stalo. V podobně citlivých tématech je komunikace klíčová.
Upozorněte, že sociální síť nemá se soutěží nic společného
Může se to zdát divné, ale jen na první pohled. To, že využíváte facebookovou nebo instagramovou platformu přece ještě neznamená, že se na vaší akci jakkoliv podílí. A musí to oficiálně zaznít. Do pravidel proto jednoznačně napište, že Facebook či Instagram soutěž neorganizuje, nesponzoruje, nepodporuje nebo nespravuje, zkrátka s ním není jakkoliv spojena.
Závazky vůči soutěžícím a výhercům jsou na vaší straně
Celá soutěž je na vaši zodpovědnost, ne na Facebooku nebo Instagramu. I tohle musí být řečeno zcela jasně.
Nezapomeňte na ochranu osobních údajů
Hlavně předem upozorněte, že zapojením do akce soutěžící v případě výhry souhlasí, že jeho jméno zveřejníte na vaší facebookové nebo instagramové stránce. Zdá se to jako drobnost, ale dohadujte se pak s někým.
Jak je vidět, rozdíly mezi pravidly obou sociálních sítí jsou opravdu minimální. Pokud tedy chcete být s oběma zadobře, těchto pár bodů dodržujte. Vyhnete se tak nemalým a hlavně zcela zbytečným problémům.
Co při soutěžích na FB a IG určitě nedělat
Zatím jsme si řekli, co dodržovat musíte. A aby toho nebylo málo, rovnou se ještě podíváme na seznam toho, čemu se určitě vyhněte. Že jste to už mnohokrát viděli jinde? Přece nechcete dělat stejné chyby jako ostatní. Nebo vám to snad doteď procházelo? Znáte přece to přísloví o džbánu, vodě a uchu.
Soutěž nepatří na osobní profil
Vyhlašujte ji jen na firemní či osobní stránce (např. fanpage celebrity) nebo stránce události, tedy koncertu, výstavy apod.
„Označ a sdílej”? Ne!
Určitě do pravidel neuvádějte, že podmínkou účasti v soutěži je její sdílení na vaší timeline nebo timeline přátel, popřípadě označení přátel v komentářích. Ano, děje se tak často, ale to ještě neznamená, že je to správně. Proto na tuto praxi zapomeňte.
S alkoholem velmi opatrně, na drogy a podobné látky zapomeňte
Máte například e-shop s luxusními destiláty a hrajete o láhev dobré whisky? Zcela jasně do pravidel napište, že soutěž je určena jen pro starší 18 let žijící na území České republiky a že soutěžící svou účastí stvrzují výše uvedené. Uveďte také, že soutěžící nevyzýváte k nadměrnému a nerozumnému pití alkoholu, a že pitím alkoholu může vzniknout závislost. V případě léčiv nebo dokonce drog jsou pravidla ještě přísnější, takže na soutěže s nimi jakkoliv spojené raději rovnou zapomeňte.
Pokud soutěžní příspěvek promujete, aby měl větší dosah, sociální síť si ho velmi snadno „všimne“ a začne ho zkoumat. Ve chvíli, kdy objeví jakýkoliv problém, vám reálně hrozí zablokování účtu. Pravidel, přikázání a zákazů spojených se soutěžemi má Facebook navíc mnohem více. K tomu všemu je mění a ještě ke všemu nepravidelně. Pokud si tedy chcete být 100% jistí, že děláte vše podle regulí, doporučujeme je před každou novou akcí pročíst, a to přímo na stránkách Facebooku.
Pravidla soutěžení na Instagramu jsou volnější, i tak ale pozor
Instagram má podmínky trošku uvolněnější. Narozdíl od Facebooku můžete soutěžící například vyzývat k označování svých přátel nebo ke sdílení příspěvku, soutěž také lze pořádat na osobním profilu. Otázkou pak zůstávají výzvy ke sledování stránek. Ani jedna z platforem to nezakazuje, užitečnost podobného postupu je ale značně diskutabilní. Velmi snadno se může stát, že lidé vaši stránku „olajkují” ne proto, že by je opravdu zajímala, ale jen kvůli samotné soutěži. Pak už o ni zájem nejeví. Časem se nakonec z jejího sledování odhlásí a vy jste tam, kde jste byli.
Zdaleka nejhorší situace však nastává, pokud sledování stránky sice nezruší, ale začnou si její obsah skrývat. Instagram i Facebook takové chování vyhodnocují tak, že příspěvky jsou nekvalitní a ukazují je pak méně. A to i těm, kteří by o ně jinak měli zájem. Proto si velmi dobře rozmyslete, zda chcete touto cestou skutečně jít. Počet lajků skutečně není všechno.
Vyděsili jsme vás? Nevíte si rady? Napište nám na marketing@fourbros.cz a domluvte si konzultaci. Náš tým odborníků je připraven pomoci vám uspořádat vaši facebookovou nebo instagramovou soutěž tak, aby byla nejen zajímavá, ale také v souladu s pravidly.