Lákáte zákazníky na slevy? Pozor, aby se vám to neprodražilo

Od začátku letošního ledna platí nová směrnice EU, podle které se řídí pravidla pro zobrazování slev a cen zboží. Přečtěte si, co všechno nyní musí prodejce splnit a také co mu hrozí, když nad novinkami mávne rukou.

Jak mám správně vypočítat slevu

Pokud chcete zákazníkům nabízet zboží se slevami, jako odrazový můstek pro jejich výpočet musíte vzít nejnižší cenu, za kterou jste daný produkt prodávali v posledních 30 dnech. Pozor, tento postup platí i v případě, že by se jednalo o časově ohraničenou a velmi krátkou akci, například takzvanou Happy Hour.
Časová osa se znázorněním vypočítávání slev podle nejnižší ceny za poslední měsíc.

Cenovka produktu pak povinně musí obsahovat minimálně dvě částky. Tu aktuální zlevněnou musíte doplnit ještě cenou původní, ze které jste slevu vypočítali a uvedli její výši v procentech. Jde o to, aby zákazník na první pohled viděl, z čeho a jak nová a nižší cena vznikla.

Proč to všechno? Opatření má za cíl ukončit poměrně časté praktiky, kdy prodejci těsně před plánovanou akcí razantně a skokově navýšili cenu například na jeden den, a následně ji snížili třeba na původní hodnotu nebo jen těsně pod ni. To vše pak vydávali za bombastickou slevu. Extrémní případ pak představovaly některé autobazary chlubící se slevami v řádech mnoha desítek procent. Ty přitom vycházely z částek, za které se auta prodávala jako zcela nová u dealerů.

Kreslená cenovka se slevou 50 %.

Výjimky z nového pravidla existují

Výše uvedený postup platí jen pro maloobchod, tedy sektor B2C. Týká se kamenných obchodů i e-shopů. Pravidlo 30 dní však neplatí pro služby, digitální obsah a také pro zboží, které se rychle kazí. Jmenujme například některé potraviny, květiny a další podobné produkty.

Stejně tak pravidlo neplatí v momentě, kdy je cena podmíněna nějakou charakterovou vlastností příjemce. Jako příklad uveďme slevu na květiny pro ženy při příležitosti MDŽ, dárkový kód zaslaný k narozeninám konkrétnímu člověku nebo slevy pro věrné nakupující. Že vám to zavání určitou diskriminací? Ano, paradoxně je tomu tak.

Na výše uvedené navazuje ještě jedna věc. Pokud je sleva viditelná pro kohokoliv, 30denní pravidlo musí platit. Ve chvíli, kdy máte například na webu všem viditelný banner nabízející zboží za sníženou cenu, při výpočtu slevy se musíte měsíční lhůtou řídit. Když ale nabídku posíláte například pomocí e-mailingu, už pravidlo neplatí. V tu chvíli totiž cílíte na omezený okruh lidí.

Jak spočítám cenu při postupném zlevňování

Například kolem Vánoc to zažil snad každý prodejce. Pětadvacátého prosince produkt zlevnil o 10 %. Jak ale postupovat v momentě, kdy chce od 1. ledna zlevnit o dalších 10 % v rámci novoročních slev? A od 10. ledna o dalších deset, protože zboží potřebuje vyprodat?

U první slevy je to jasné. Platí tolikrát zmiňované pravidlo 30 dní, takže se odrážíte od nejnižší ceny, za kterou jste zboží prodávali mezi pětadvacátým listopadem a pětadvacátým prosincem. Při dalším zlevňování už ale můžete pořád vycházet z prvně uvedené ceny, tedy té platné v období od konce listopadu.

Zákon v takovém případě totiž neuvádí pevné časové období, které by pro zlevňování mělo platit. Místo toho zavádí poněkud volný pojem „přiměřené období”. Je na každém prodejci, jak si tuto dobu nastaví. Přiměřenou pozvolnost bude následně kontrolovat Česká obchodní inspekce.

Časová osa slev při postupném zlevňování podle nových pravidel.Nová pravidla platí i pro slevové kódy

Jednou z oblastí, na kterou se nové 30denní pravidlo vztahuje, jsou také slevové kódy. Pokud se jedná o kód, který je například na e-shopu uvedený na banneru a vidí ho všichni, pravidlo platí.

Výjimku mají ty kódy, které přijdou jen vybraným zákazníkům například díky jejich narozeninám, jako věrným nakupujícím apod. Právě kvůli tomu by se e-shopy měly zaměřit na věrnostní programy. Stejně je to třeba s kódy od influencerů.

Tlačítko „Objednat” raději přejmenujte

Změn podle nových regulí doznávají také tlačítka na e-shopech, v newsletterech a na dalších místech. Nově je nutné buttony pojmenovat tak, aby bylo jasné, že se zákazník zavazuje k platbě. Text v tlačítku tedy přepište například na „Objednávka zavazující k platbě”, „Kupte nyní” nebo třeba „Potvrďte nákup”. Pouhé „Objednat” už nestačí.

Pokud text tlačítek necháte v původní podobě, kupní smlouva bude neplatná. Zákazník takové zboží navíc nemusí přijmout ani zaplatit. Vy kvůli tomu budete akorát platit náklady za dopravu k němu a zase zpět.

Na neobjednané zboží v košíku raději zapomeňte

Od letošního ledna skončily také triky, kdy e-shop pomocí předem zaškrtnutých políček automaticky přihazoval do košíku produkty, které si zákazník neobjednal. Častý argument prodejců, že spotřebitel přece před potvrzením objednávky viděl, co v košíku má, a mohl to tedy odstranit, už neobstojí.

Ukažme si takovou situaci na nákupu vysavače. Po jeho vložení do košíku k němu e-shop automaticky přihodil balení sáčků, prodlouženou záruku a navrch ještě pojištění zásilky. Cena rázem povyskočila o několik stokorun. Podle nových pravidel už to možné není. Výjimku tvoří bezplatné bonusy, tedy například drobné dárky.

Dodejme ještě, že pokud chce zákazník jednorázově přikoupit například sáčky nebo filtry, nesmí narazit na nabídku opakované (pravidelné) dodávky. Vše zkrátka musí pokaždé potvrdit on sám.

Znázornění neobjednaného zboží v košíku.

Recenze nově musíte ověřit a vysvětlit

Máte na svých stránkách zveřejněné recenze a hodnocení, která se tváří jako od skutečných zákazníků? Podle nových pravidel musíte vysvětlit, jak zajišťujete jejich pravost. Končí tedy praxe, kdy si „recenze” psali obchodníci sami, nebo jejich psaní zadávali někomu jinému. Zkrátka a dobře, nově musíte prokázat vztah mezi recenzí a konkrétním nákupem.

U textu tak od nynějška musí zaznít informace, jak hodnocení ověřujete, zajišťujete, že jsou pravá a kontrolujete, že zákazník nakoupil právě daný produkt. Pokud uvádíte průměry čísel nebo recenze „vybíráte a třídíte“, měli byste to férově uvést. A pozor, za recenzi se nově považuje nejen klasické slovní hodnocení, ale také počet hvězdiček, bodů, palců a podobně.

Jak si s tím poradit? To nechává zákon na prodejcích. Jednou z možností je umožnit hodnocení pouze přihlášeným kupujícím. Ještě upozorníme, že kromě e-shopů se tato pravidla týkají i online tržišť, srovnávačů nebo aukčních a bazarových portálů.

Sankce jsou vysoké. Pravidla proto neignorujte

Že vás při čtení napadlo zkusit nové regule nebrat v potaz, protože se v nich stejně zatím nikdo nevyzná? Takový postup důrazně nedoporučujeme. Postihy, které za porušování pravidel hrozí, jsou totiž velmi citelné. Česká obchodní inspekce, která obchody kontroluje, totiž může hříšníkům udělit pokutu až 5 milionů korun. Pokud má například váš e-shop i přeshraniční dosah, může být pokuta ve výši až 4 % vašeho ročního obratu. Stačí, že občas něco prodáte i na Slovensko.

Kromě toho, pokud zákazník pojme podezření, že jste při nákupu s cenami „čachrovali”, může od smlouvy odstoupit až do lhůty 90 dní. V extrémním případě si tedy někdo může například koupit ve vašem autobazaru auto, čtvrt roku v něm bezstarostně jezdit a pak vám ho mnohem opotřebovanější vrátit s tvrzením, že jste ho s cenou oklamali.

Je navíc na vás, abyste v případě potřeby výpočet slevy dokázali. Důrazně proto doporučujeme si ceny evidovat pro případ, že by přišla kontrola. V tomto případě tedy neplatí, že vám úřad musí vám dokázat porušení zákona. Naopak vy dokazujete, že jste udělali vše správně.

 

To ale navíc není všechno. Různých výjimek, příkazů a hrozeb je mnohem víc. Jde vám z toho hlava kolem a máte pocit, potřebujete poradit? Ozvěte se nám, rádi vám pomůžeme. Správu vašich kampaní rádi převezmeme tak, aby plnily všechna možná i nemožná pravidla. Anebo s vámi uspořádáme školení, na kterém vám prozradíme vše, co budete potřebovat.