Betula
Kozí kolostrum a výrobky z něj jako prostředek pro posílení imunity
Kozí kolostrum a výrobky z něj jako prostředek pro posílení imunity
Firma úspěšně prodává své produkty a dostává se do stále širšího povědomí zákazníků
Přípravků posilujících imunitu je na trhu v současnosti takřka nepřeberně. Některé fungují více, další působí spíše jako placebo. Co ale nabídnout lidem něco, co obranyschopnost organismu opravdu podpoří, a navíc to bude na zcela přírodním základu bez jakékoliv chemie?
Přibližně takto před několika lety uvažovali Jan Halla a Radan Gocal. Jejich pozornost se poměrně rychle stočila na kozí kolostrum neboli mlezivo. Jedná se o úplně první „mléko“, které samice savců vylučují ihned po porodu mláďat, a to pouze po několik hodin. Je mimořádně bohaté na vitamíny a účinné látky. Kozy jsou navíc od přírody vybíravé co se týče žrádla. Jejich kolostrum je díky tomu zdaleka nejkvalitnější.
Společníci se do nápadu vrhli po hlavě a začali hledat způsob, jak kolostrum zpracovat co nejšetrněji a zachovat tak jeho unikátní vlastnosti. Ve spolupráci s vědci během několika let vyvinuli metodu, která mlezivu pomocí lyofilizace, tedy sušení mrazem, uchová blahodárné vlastnosti. Jakákoliv chemická konzervace, pasterizace či podobné postupy nepřichází v úvahu. Takto upravené kolostrum pak pod značkou Betula uvedli na trh.
Kromě kvality samotného produktu si přitom zakládají na tom, že mlezivo je od koz odebírané eticky. Přednost tedy mají vždy kůzlata, která mají možnost se jej dosyta napít. Teprve poté je případný přebytek odebrán pro účely zpracování. Pokud má koza mleziva méně, je ponecháno pouze pro mláďata. Mlezivo Betula odebírá výhradně od pečlivě prověřených farem v Česku, na Slovensku a Polsku. Těch je v současné době více než 150.
Přestože prodejní výsledky, hlavně kvůli přece jen vyšší ceně, rekordy vysloveně netrhaly, začali pomýšlet na expanzi na polský trh. Bylo jim ale jasné, že pro takový krok potřebují v marketingu zkušeného partnera, který přesně ví, jak postupovat. V plánu měli také zvýšení tuzemských prodejů a zlepšení edukace veřejnosti o výhodách, které kolostrum poskytuje.
Betula, již pod novým vedením dcery zakladatele Terezy, se na nás ve Four Bros obrátila na přelomu léta a podzimu roku 2022. Hlavním požadavkem byla právě pomoc s proniknutím na polský trh. Spolu s tím mělo jít navýšení tuzemských prodejů. Betula sice už v minulosti s marketingovou agenturou spolupracovala, s výsledky ale spokojeni nebyli. Na nás dostali kontakt a doporučení od společných známých – spokojených klientů.
Po kratší, ale zevrubné analýze nám bylo jasné, že proniknutí na polský trh nemělo za tehdejší situace smysl. Prodeje byly slabé i na českém trhu, mezery jsme našli rovněž na webu. Klientovi jsme proto předložili plán, jak bychom, s ohledem na zjištěné okolnosti, postupovali. Situaci rychle pochopili a souhlasili s postupem, jak jsme ho navrhli.
S Betulou jsme společnou řeč našli velmi rychle. Kombinace pro věc zapálených zakladatelů a jejich týmu spolu s unikátním a především velmi užitečným produktem dávala příslib zajímavé spolupráce. Během úvodních schůzek jsme proto domluvili vše potřebné a v září roku 2022 jsme se mohli pustit do práce.
Základ naší spolupráce tvoří performance, tedy PPC kampaně. Ty vedeme na platformách Google Ads a Sklik. Ještě před jejich spuštěním jsme analyzovali vývoj tržeb, propočítali veškeré KPIs, které jsou pro chod kampaní nutné a stanovili plán tržeb. Podobná příprava je, pokud mají být kampaně skutečně úspěšné a efektivní, zcela nezbytná.
O našem správném postupu jsme se mohli přesvědčit už záhy po jejich spuštění. Zatímco v září 2021 dosahovalo PNO, tedy podíl nákladů na obratu, hodnoty 26, v září 2022 už pod naší správou byla tato hodnota pouhých 11. K tomu jsme ještě o několik procent zvýšili revenue. Stalo se tak pouhý měsíc poté, co jsme kampaně spustili.
Za tímto úspěchem stojí především pečlivá práce s nastavením kampaní a jejich důsledným škálováním. Data je třeba neustále vyhodnocovat a v případě jakéhokoliv problému ihned reagovat. Je nutné si uvědomit, že performance kampaň představuje „živý organismus”, kterému je třeba se věnovat.
Podobnou péči jsme začali věnovat i social ads kampaním na Facebooku a Instagramu. Také ony mají velmi uspokojivé výsledky, nesrovnatelné s předchozími obdobími.
Spolu s kampaněmi jsme do marketingového mixu zahrnuli také e-mailing. Vzhledem k tomu, že Betula disponovala dobrou databází kontaktů, jsme odhadli, že by tento systém mohl mít úspěch.
Mailing jsme rozdělili do dvou hlavních okruhů. Salesové zprávy obsahující nabídku produktů mají za úkol zvýšit prodej, edukační e-maily informují publikum nejen o výhodách kolostra, ale také o novinkách, akcích a dalších zajímavostech. Tyto okruhy pravidelně střídáme, abychom příjemce zbytečně nezahlcovali pouze jedním druhem mailů.
Pod naši správu jsme převzali také tvorbu contentu, tedy obsahu. Ten využíváme hlavně na sociálních sítích, ke slovu ale přichází také v e-mailingových kampaních. Do té doby byl tvořen spíše nahodile a nekoncepčně, měl navíc jisté mezery.
Začali jsme sestavením komunikačních pilířů a z něj vycházejícího obsahového plánu pro sociální sítě. Má-li být jejich správa skutečně efektivní, je nutné přesně vědět, o čem, jak a kdy se má komunikovat. Profily na Facebooku a Instagramu jsme pak začali plnit příspěvky. Nejen počet engagements, tedy komentářů nebo reakcí v podobě tzv. lajků, ale i dosah příspěvků nám napověděl, že jsme ihned od počátku trefili hřebíček na hlavičku. Lidé příspěvky nejen komentují, ale nezřídka také sdílí.
Postupem času jsme převzali také správu webových stránek. Hned na začátku jsme objevili několik slabých míst, která měla za následek odcházení potenciálních zákazníků. Problémy se nám ale podařilo velmi rychle vyřešit.
Postupem času jsme ale stále více naráželi na limity, které web na platformě WordPress má. Implementace jakéhokoliv vylepšení je časově a technicky náročná. S jejich vzrůstajícím množstvím se množství problémů navíc zvětšovalo a čím dál více jsme naráželi na limity, jejichž překračování bylo buď velmi složité či zcela nemožné.
Po domluvě s Betulou jsme se tedy rozhodli pro custom řešení na míru. Případné úpravy budou díky tomu v budoucnu jednodušší a web bude mít díky tomu potenciál fungovat další roky mnohem lépe než v minulosti. Doplňme, že tvorbu nového webu máme zcela v naší režii, a to systémový vývoj i design.
S týmem Betuly jsme se domluvili také na strategických poradách. Na nich kromě marketingu řešíme i celkové směřování firmy, plány do budoucnosti a další aspekty. Pomáháme například nastavovat podmínky B2B spolupráce, aby byla výhodná pro obě strany a měla skutečný smysl.
Vzájemná důvěra, pravidelná komunikace, realistický náhled na věc. Kombinace těch na první pohled samozřejmých, ale velice důležitých aspektů, přináší každý den velmi dobré výsledky.
Po začátku spolupráce tak klesl bounce rate o 40 %, revenue přitom stouplo o 50 %, počet transakcí narostl o 56 %. To vše při stejných investicích do marketingu jako v obdobích, kdy jsme ho nespravovali. Je tedy jasné, že na web vodíme skutečně relevantní návštěvníky, kteří na něm nakonec nezřídka nakoupí.
Mnoho plánů máme také do budoucna. Prvořadým úkolem je dokončení webu, který plánujeme spustit co nejdříve. Na něm pak můžeme založit další rozvoj marketingových aktivit. Věříme, že se nám to společně s manželi Gocalovými podaří.