Bohemia gloves
Českému výrobci rukavic jsme pomohli odvrátit ukončení výroby
Českému výrobci rukavic jsme pomohli odvrátit ukončení výroby
Výrobce rukavic překonal složité období, otevřel showroom a etabloval se na trhu
Dobříš a rukavice. Již více než půldruhé století jsou spolu tyto dva pojmy spojeny stejně nerozlučně jako Plzeň a pivo či Litomyšl a Smetana. Posledních několik let nesou prapor rukavičkářské výroby společnost BOHEMIA GLOVES a její majitelka Petra Kesnerová. Právě ona se v roce 2020 rozhodla zachránit tradiční, ale bohužel silně uvadající řemeslo. Převzala rukavičkářskou dílnu v úpadku, předčasně kvůli ní ukončila mateřskou dovolenou a pokusila se o zázrak – vrátit kdysi populárnímu, dnes však značně přehlíženému módnímu doplňku a jeho výrobě původní lesk.
Jádro nabídky tvořily klasické rukavice na zimu v dámských a pánských variantách. Doplňovaly je vycházkové a volnočasové varianty. Firma si vždy zakládala na prvotřídních materiálech a bezchybném řemeslném zpracování. To zajišťují pracovnice s mnohaletou praxí, které jsou schopné z kůže či textilu vykouzlit skutečná mistrovská díla.
Relativní neznámost produktu, zahraniční konkurence a v neposlední řadě také pandemie Covidu-19, která v Evropě propukla na začátku roku 2020, však způsobovaly, že prodeje byly daleko za očekáváním. Co hůře, firmě reálně hrozilo ukončení výroby. Potřebovala tedy pomoc, která musela přijít urychleně.
Impuls ke spolupráci s firmou BOHEMIA GLOVES vzešel ze strany Four Bros. Při nákupu v obchodě Place Store našemu COO Honzovi Ryparovi padly do oka krásné a na první pohled kvalitní rukavice. Když pak zjistil, že se jedná o ryze český výrobek, jeho zvědavost se ještě znásobila. Na internetu našel kontakt na majitelku, obratem se jí ozval a rovnou se zeptal, jakým způsobem firma řeší marketing.
Odpověď snad nemohla být zajímavější. Paní Kesnerová prozradila, že se zrovna snaží firmu zachránit před zánikem. S tímto cílem založila kampaň na crowdfundingovém portále HitHit, kde žádala dárce o příspěvek. Vybrané peníze měly jít na restart společnosti. Tato snaha ale bohužel zcela selhala, když se podařilo shromáždit pouze zhruba 5 % z cílové částky. Bylo tedy jasné, že tudy cesta nevede.
Mezery byly také v online marketingu. BOHEMIA GLOVES sice spolupracovaly s externistou, který se o tuto část propagace měl starat, výsledky byly ale poměrně slabé. Marketingu chyběl jakýkoliv koncept, vše se dělalo spíše náhodně a nepromyšleně.
S paní Kesnerovou jsme se proto urychleně domluvili na spolupráci. Shodli jsme se na tom, že ze všeho nejdříve začneme s performance kampaněmi, které z našich zkušeností bývají při správném nastavení velmi efektivní a mohou firmě přinést požadovaný zisk. V plánu byla také tvorba obsahu pro sociální sítě a revize firemního webu.
První součást marketingového mixu, kterou jsme spustili, byly výkonnostní kampaně na Facebooku a Googlu. Pečlivě jsme spočítali PNO a další ukazatele, určili KPIs a ještě na podzim roku 2020 jsme začali vydělávat. A výsledky se dostavily prakticky okamžitě.
E-shopu, jehož výdělky do té doby činily jednotky tisíc korun za měsíc, během krátké doby překročily měsíční tržby 210 tisíc korun. Firmě tento razantní nárůst pomohl přežít nejkritičtější období.
Vzhledem k tomu, že rukavice jsou hlavně sezónní zboží, jsme během roku 2021 kampaně převedli do udržovacího módu. Naším cílem bylo udržet značku v povědomí lidí a postupně je připravovat na hlavní sezónu, tedy na podzim a zimu.
Do ní jsme vstoupili po pečlivé přípravě, na kterou jsme tentokrát měli mnohem více času než o rok předtím. Zpracovali jsme obsahovou strategii a během roku začali spravovat sociální sítě. Kampaně jsme spustili nejen na Facebooku a Googlu, ale také na Skliku a portále Glami.
Výsledkem byl meziroční nárůst měsíčního obratu z 210 na 750 tisíc korun, což je přibližně 350 %. Tržby e-shopu pak zaznamenaly meziroční nárůst o skvělých 445 % z nižších stovek tisíc na téměř dva miliony korun.
Spolu s kampaněmi jsme se zaměřili také na kompletní analytiku webu a vylepšení měření jeho výkonnosti. Tato problematika se totiž doposud příliš neřešila, pro chod internetových stránek a e-shopu je ale zcela zásadní. Na základě výsledků lze totiž najít silná a slabá místa a implementovat případná vylepšení.
Proto jsme nastavili a nasadili Google Tag Manager, který okamžitě začal poskytovat tolik potřebná data. Díky nim jsme odhalili několik slabých míst firemních stránek a vylepšili jsme je.
Spolu s technickými otázkami jsme začali řešit také obsah sociálních sítí. Ani jemu nebyla do té doby věnována přílišná pozornost. Pro brand awareness, tedy povědomí o značce, je content přitom jednou z klíčových činností.
Pod naši správu jsme převzali Facebook a Instagram. Určili jsme si komunikační pilíře a sestavili obsahový plán, podle kterého jsme začali pravidelně každý měsíc publikovat příspěvky včetně stories a reels. Ty představovaly nejen vybrané produkty, ale také odhalovaly zákulisí fungování firmy a další zajímavosti.
Mnoho komentářů, které se pod posty objevovalo, obsahovalo zpětnou vazbu na produkty či služby. Majitelka firmy díky tomu měla řadu podnětů, na co se při vylepšeních zaměřit a co naopak funguje perfektně.
Postarali jsme se také o grafiku. Společně s HotCat Production jsme několikrát zajistili focení vybraných produktů pro socials i na e-shop. Řidičské rukavice jsme například nechali fotit v autosalonu luxusních aut v Praze. To dodalo prezentaci produktu punc exkluzivity.
Jako zajímavost uveďme, že při focení zimních rukavic v Brně chyběl sníh. V HotCat ho proto museli přidat během postprodukce. Poradili si s tím však na výbornou a fotky vypadají zcela přirozeně.
Po několika měsících, kdy jsme správu socials zařizovali my ve Four Bros, projevila paní Kesnerová zájem o převzetí této činnosti. Uspořádali jsme tedy workshop, kde jsme jí vysvětlili, jak příspěvky psát, co se hodí do obsahu nebo jak dělat zajímavé fotografie, které přitáhnou publikum.
V rámci marketingového balíčku jsme rozeslali také několik mailingů. Jednalo se především o akční nabídky zboží. Výsledky těchto kampaní byly poměrně uspokojivé a naznačily, že tento způsob komunikace s klienty by v budoucnu zasloužil více pozornosti.
V plánu jsme měli také psaní blogu. V tomto případě jsme ale narazili na problém v podobě příliš složitého redakčního systému, který by práci neúměrně ztěžoval a prodlužoval. Nakonec jsme to klientovi doporučili odložit až na dobu, kdy bude k dispozici nový a administračně příjemnější web.
Nezanedbatelnou součástí spolupráce byly a jsou strategické businessové konzultace. Při nich například stanovujeme obchodní cíle a sledujeme jejich plnění, nebo radíme s výběrem produktů, na které je vhodné se zaměřit v jednotlivých částech sezóny. Společným úsilím se nám povedlo dostat maloobchodní prodeje do černých čísel. Jejich přínos se pak vyrovnal velkoobchodu.
Také jsme úspěšně diverzifikovali prodeje mezi B2C a B2B sektor, který do té doby převažoval. Díky tomu se snížila náchylnost společnosti k případným výkyvům velkoobchodních prodejů.
Tato snaha se vyplatila velmi rychle. Především vlivem války na Ukrajině, která začala ve druhé polovině února roku 2022, totiž B2B sektor zaznamenal značný útlum, hraničící až s úplným zastavením. Pokud bychom maloobchod předtím nepozvedli, firma by musela uzavřít výrobu.
I přesto, že na počátku naší spolupráce procházela firma BOHEMIA GLOVES velmi složitým obdobím, jsme díky příkladné spolupráci doprovázené nemalým úsilím vše zvládli. Dle slov paní Kesnerové se situace stabilizovala a firmě neustále přichází nové objednávky od spokojených zákazníků. Díky tomu má společnost prostředky na vývoj tolik potřebných novinek, kterým svoji nabídku obohacuje.
Jeden z velkých milníků své dosavadní existence firma oslavila v létě roku 2022, kdy po měsících příprav otevřela svoji první prodejnu se showroomem, a to na exkluzivní adrese nedaleko pražského obchodního centra Nový Smíchov. Zájemci si tam mohou prohlédnout vybrané vzorky sortimentu, ale také opasky, kabelky a další doplňky, které k rukavicím patří.
Úspěšná spolupráce Four Bros a BOHEMIA GLOVES pokračuje. I nadále se věnujeme správě výkonnostních kampaní, které se snažíme neustále optimalizovat s cílem přinášet co nejlepší výsledky. Pravidelně se také vídáme na strategických workshopech, kde probíráme další kroky a promýšlíme, kam v bližší i vzdálenější budoucnosti firmu posuneme.
Také v tomto případě se nám potvrdilo, že i když se na začátku spolupráce jedná o malou společnost s minimálními tržbami, pokud spolu obě strany komunikují a vše se dělá s rozmyslem a nikoliv pouze na základě pocitů, lze vytvořit dlouhodobou a prosperující spolupráci.
Na začátku mého podnikání jsem měla naivní představu, jak si všechno obsáhnu sama, nestudovala jsem přece ten marketing nadarmo… Ovšem po pár měsících trápení se úplně se vším přišlo vystřízlivění a více než jasně se ukázalo, že ani náhodou nemohu uspět v onlinu bez týmu odborníků. Na podzim 2020 jsem se potkala s Four Bros. Bez nadsázky mohu říct, že ten den, kdy mi pan Rypar zavolal a vysvětlil mi, že mi protéká mezi prsty obrovský potenciál, asi zachránil naší značku i rukavičkářskou výrobu.
Je úžasně sledovat kompetentnost každého článku jejich týmu. Jsem nadšená ze zodpovědného přístupu ke svěřeným budgetům, jejich profesionality, ale současně úžasné přátelské atmosféry, která při jednáních i setkávání panuje. Na prvním místě je současně náš úspěch i etika vůči zákazníkům. Každé setkání je vždy maximálně efektivní, se skvělou přípravou.
V extrémně krátkém čase dokázali navnímat specifika řemeslné výroby i naší složitou situaci a připravit komunikaci i kampaně tak, že náš e-shop ze dne na den začal fungovat skvěle.
Pro mne osobně je fakt, že mám někdy pocit, že by za náš business i dýchali a nad rámec spolupráce dostáváme podněty jak se dále rozvíjet a zlepšovat, jasným důkazem toho, že jsme v těch nejlepších rukách.
Kdo hledá skvěle fungující tým, spolehlivost a profesionalitu spolu s dobrou partou lidí, doporučuji všema deseti Four Bros.