Choklid
O 65 % se prodloužila doba strávená lidmi na webu výrobce luxusní čokolády
O 65 % se prodloužila doba strávená lidmi na webu výrobce luxusní čokolády
Řemeslná čokoládovna úspěšně prodává přes e-shop, do prodejny chodí noví zákazníci, moderní web důstojně prezentuje podnikání
„Nechceš k vám do Česka dovážet kvalitní kávu?” Přibližně touto větou paradoxně začal příběh brněnské čokoládovny Choklid. Její zakladatel Pavel Berg procestoval velkou část světa a v Salvadoru mu při jedné příležitosti kamarád nabídl obchod s kávovými zrny a praženou kávou. Vzhledem k nasycenosti trhu a velké konkurenci ale společně došli k názoru, že by to nebyla správná cesta.
Jako další možnost však známý nabídl panu Bergovi právě kakaové boby. Od nich už nebylo příliš daleko k výrobě čokolády a pralinek. Z nápadu nakonec vykrystalizovala celková idea, tedy ruční čokoládovna, kde se rodí skvělé sladkosti od A do Z. Následovalo intenzivní studium, účast na specializovaných kurzech a školeních ve Střední Americe, Spojených státech a Evropě a také období zkoušení a pokusů. To vše nakonec přineslo kýžené ovoce.
Podnik vedený manželi Bergovými si za relativně krátkou dobu vybudoval pověst místa, kam si lidé rádi chodí kupovat skvělou čokoládu nebo pralinky pro slavnostní příležitosti. Překážku pro ně nepředstavuje ani cena, která je proti velkosériovým produktům přeci jen citelně vyšší. Čokoláda vzniká jako Bean to Bar, tedy od bobu až po tabulku. Do procesu tak vůbec nevstupuje nikdo cizí.
Bergovi si navíc zakládají na tom, že jejich business je fair trade. Farmáři tak za boby, které vypěstují a zpracují, dostávají skutečně férovou cenu. Jako bonus se navíc firma věnuje i jejich vzdělání. To jim umožňuje další rozvoj a také zlepšení života. Na své práci tedy opravdu vydělávají.
Čokoládová manufaktura Choklid se na nás ve Four Bros obrátila v roce 2020 na základě kladných referencí. Bergovi chtěli především zvýšit prodeje a také vylepšit jejich webovou prezentaci, která by jim pomohla v boji s konkurencí. Ta je na trhu s čokoládou coby produktem dostupným v téměř každé prodejně velmi silná.
Kromě standardních marketingových činností, jako jsou reklamní kampaně nebo kreativa, jsme pomohli například také upravit skladbu produktů, které obchod nabízí. Zasáhli jsme i do podoby webových stránek, které do té doby příliš neodrážely celkový styl Choklidu. Navíc zcela zamlčovaly podstatné USPs, které mohly zákazníky přesvědčit ke koupi. Také v tomto případě byl tedy náš přístup opravdu komplexní.
Pralinky a čokolády z Choklidu jsme měli možnost opakovaně ochutnat. Popravdě řečeno, tak dobré sladkosti jsme nejedli hodně dlouho, pokud vůbec někdy. Koneckonců, sami jsme je nakonec začali dávat do vánočních balíčků pro naše klienty. Ihned jsme tedy věděli, že věnovat této firmě čas a energii má smysl a s radostí jsme se pustili do práce.
Nejdříve jsme se zaměřili na webové stránky a e-shop. Přestože se na první pohled jevily v pořádku, detailnější kontrola odhalila určité problémy, které způsobovaly, že tržby zůstávaly za očekáváním.
Jako první jsme upravili homepage. Ta slouží jako vstupní brána na stránky a jako taková musí zákazníky ihned zaujmout a srozumitelně jim vysvětlit, co kupují. O to více v případě, že produkt je proti konkurenci citelně dražší a tím pádem hendikepován.
Už na titulní stránce se tedy zájemce seznamuje se čtyřmi USPs, které mu jednoduše sdělují, proč zvolit právě Choklid. Nad nimi je soubor střídajících se bannerů představujících buď konkrétní produkty nebo další USP. To vše je zabalené do střízlivého elegantního designu odpovídajícímu exkluzivitě prodávaných produktů a podniku jako takovému.
Pozornost bylo třeba věnovat také e-shopu. Pomohli jsme s roztříděním a rozšířením kategorií, zlepšili jsme i kreativní stránku. Problémy byly především s pozadím produktů. Některé byly totiž nafocené s černým, některé s bílým podkladem. Celek kvůli tomu působil nesourodě.
Produkty jsme tedy nechali přefotit s jednotným pozadím, díky čemuž se vzhled e-shopu velmi pozvedl. Zapracovali jsme také na názvech zboží, aby více odpovídaly skutečnosti a pro zákazníky byly lákavější.
Reklamní kampaně na čokoládu jsou specifická a náročná disciplína. Hlavní prvek tohoto produktu je totiž především chuť, která se sama o sobě poměrně špatně prodává.
Po prvotním testování performance kampaní, které nepřineslo očekávané výsledky, jsme se rozhodli zvolit jinou cestu. Namísto samotné chuti jsme reklamu postavili na příběhu. Zdůraznili jsme původ čokolády, vysvětlili její vznik a vyjmenovali unikátní důvody, proč by zákazníci měli kupovat právě ji.
Spolu s tím šlo ruku v ruce technické nastavení. Nasadili jsme měření výkonnosti kampaní a stránek celkově přes Google Analytics, které do té doby zcela chyběly. Pro správu kampaní jsme založili Google Ads, na Facebooku přibyly Business Manager a Pixel, pomocí kterého se měří výkonnost kampaní na této sociální síti.
Mohli jsme tedy odevšad začít sbírat relevantní data, vyhodnocovat je a podle výsledků plánovat další kroky.
Při business konzultacích, kterým se věnujeme také, jsme majitelům navrhli zavedení nových produktů. Cílem tohoto kroku bylo oslovit širší spektrum zákazníků a nezaměřovat se jen jedním směrem na úzkou skupinu klientů.
I tento úkol měl však svá pro a proti. Na jedné straně jsme chtěli nabídku obohatit, na straně druhé jsme ji však nechtěli příliš zahltit a vytvořit tím dojem masově vyráběných produktů. Po úvaze jsme nakonec zvolili několik druhů luxusních ochucených čokolád a pralinek.
Podle informací od pana Berga si zákazníci novinky velmi rychle oblíbili a pravidelně je kupují.
Naše společná snaha přinesla velmi dobré výsledky. Za období přibližně jednoho roku se snížil bounce rate, tedy míra opuštění stránek, o 15 %, a to při vyšší návštěvnosti a vyšších investicích do reklamy. Většinou se přitom s rostoucím počtem návštěv bounce rate zvyšuje. Znamená to, že i přesto, že na web chodí proti minulosti více lidí, jsou tyto návštěvy relevantnější.
O více než 65 % také narostla doba, kterou zákazníci na stránkách stráví. Konverzní poměr se pak rovnou zdvojnásobil. Těchto výkonů by nebylo možné dosáhnout bez promyšlené strategie postavené na míru.
Spolupráce pokračuje i nadále, i když už v omezenějším režimu. V současné době je spuštěná kampaň propagující kmenovou brněnskou prodejnu a značku Choklid obecně. Brand Choklidu tedy budujeme neustále, což je ve vysoce konkurenčním prostředí potřeba.
Také do budoucnosti máme další nápady a plány, jak firmě dále pomoci. Jako v jiných případech i zde se naplno ukazuje, že pokud obě strany spolupracují a přichází s novými myšlenkami, výsledky na sebe nenechávají čekat.
Spolupráci s týmem Four Bros nemám co vytknout. Od počátku mají jasnou vizi, co a jak je třeba udělat, a podle toho pak postupují. Ať se jednalo o vylepšení našeho e-shopu, správu reklamních kampaní nebo třeba zařazení nových produktů do nabídky, vše promysleli do posledního detailu. Kladně hodnotím také komunikaci s námi. Pokud například něco nefungovalo podle plánu, ihned jsme se to dozvěděli a mohli jsme společně začít hledat řešení. Zkrátka a dobře, pokud hledáte skutečné marketingové profesionály, zde jste na správné adrese.