Minipivovar Madcat
Nově vznikajícímu řemeslnému pivovaru jsme kompletně navrhli skvělý brand
Nově vznikajícímu řemeslnému pivovaru jsme kompletně navrhli skvělý brand
Průkopníci minipivovarů v České republice získali nezaměnitelný brand, který je na první pohled odlišuje od konkurence
Jak může začít spolupráce marketingových freelancerů a teprve se rodícího minipivovaru? Zcela neočekávaně stáží v nemocnici. Že to příliš nedává smysl? Jen zdánlivě. V dubnu roku 2016 byl Víťa Olšák, budoucí CEO Four Bros, tehdy ještě jako student medicíny příležitostně se věnující marketingu, na několikatýdenním studijním pobytu v jihlavské nemocnici. Jedno odpoledne si pak s kamarády zašel do restaurace s minipivovarem na náměstí, aby se trochu odreagoval.
Součástí návštěvy byla také prohlídka s tehdejším sládkem Járou. Ten se mezi řečí zmínil, že on a jeho společníci chtějí založit vlastní a zcela novou značku piva. Chtěli pod ní vařit speciály i klasické typy v menších objemech, aby mohli ohlídat stoprocentní kvalitu. K tomu měli už vyhlédnutý bývalý lihovar v Kamenici u Jihlavy. Zatím zchátralá, ale stylová historická stavba z roku 1912 měla zapadat do celkového konceptu a snahy minipivovaru odlišit se od podobných podniků. To vše měl pak podtrhnout specifický brand.
Plánu nebylo co vytknout. Vše do sebe zapadalo a dávalo smysl. Když pak Jára Víťu poprosil, jestli by nové značce nepomohl s tvorbou brandu, nešlo zkrátka odmítnout. Jedna náhodná odpolední návštěva restaurace nakonec položila základy velice zajímavé a plodné spolupráce.
Minipivovar MadCat se na nás obrátil s požadavkem vytvoření kompletního brandu od A do Z. Kromě jména, tehdy ještě neexistujícího, jsme měli vymyslet také vizuální identitu, pod kterou bude nový podnik vystupovat. To zahrnovalo logo a barvy, které v sobě měly nejen zrcadlit zaměření firmy, ale také spolu ladit.
Koncept, jak nám ho Jarda s partnery představil, se nám líbil od začátku. Ještě v původní provozovně jsme navíc měli možnost jeho pivo ochutnat. Díky tomu jsme věděli, že svému řemeslu skutečně rozumí. Ihned nám tedy bylo jasné, že se k projektu velmi rádi připojíme a uděláme vše pro to, abychom mu pomohli.
Jako první jsme začali vymýšlet, jak by se nový pivovar měl jmenovat. Do názvu jsme chtěli především promítnout způsob, jakým Jarda se svými partnery do podnikání šel a jakým plánoval podnik vést. Jednalo se hlavně o novátorství, progresi a celkově přístup k vaření piva, který se od ostatních pivovarů lišil.
Výsledkem tohoto snažení neměly být statisíce hektolitrů průměrného produktu prodávaného ve všech hospodách v okolí, ale zlatavý mok v sice menším množství, ale zato prvotřídní kvalitě. Spolu s tím souvisel i v porovnání s konkurencí menší výdělek. Mnohým odborníkům z branže se podobný přístup zdál šílený. Zkrátka „mad”.
Ke druhé části názvu nakonec pomohla milá náhoda. Klient se jednou mezi řečí zmínil, že od prvního momentu rekonstrukce lihovaru se po stavbě a jejím okolí potulovalo kotě. Všude strkalo nos, všechno ho zajímalo a s každým se kamarádilo. Zvlášť za kus salámu nebo podobné dobroty. Nakonec už na místě zůstalo a stal se z něj populární maskot pivovaru. A koneckonců, proč bychom nemohli maskota promítnou přímo do názvu? MadCat byl na světě.
Velice důležitou součástí firemní identity je samozřejmě logo. Do jeho podoby jsme promítli rovněž dva předpoklady. Kromě samotného názvu to byla analýza segmentu trhu, na který klient vstupoval.
Jako logomark jsme zvolili naježenou, tedy jakoby šílenou či rozzlobenou kočku. Ten v celkovém logu doplňuje název „MADCAT” vyvedený fontem Gagalin Regular. Jeho vzhled jsme naschvál navrhli jakoby ošoupaný. Nejedná se však o samoúčelnost, ba naopak. „Opotřebenost” odkazuje na řemeslný charakter podniku, ve kterém se nikdo nebojí v případě potřeby přiložit ruku i k těžší práci.
Logo ještě může v případě potřeby doplňovat nápis „CRAFT BREWING”, pro který jsme vybrali font Mont Heavy. Tato varianta se používá v případech, kdy je nutné na první pohled dát jasně najevo, čím se firma zabývá. K vidění bývá například na trzích, pivních slavnostech a dalších podobných akcích, kterých se pivovar účastní.
Jako doplněk jsme navrhli také zcela samostatný vizuál kočičí hlavy neobsahující žádný text. Tuto variantu pivovar používá například na některých etiketách.
Při tvorbě loga jsme se snažili o co největší jednoduchost. Chtěli jsme, aby bylo co nejvariabilnější a bylo ho možné snadno přizpůsobit pro různé druhy použití, například na etiketách, podtáccích, rollupech či dalších materiálech pro marketing.
Spolu s výše uvedeným bylo naším cílem vytvoření jasného protipólu k ostatním minipivovarům. Spousta z nich se totiž v současné době prezentuje kreslenými motivy a často až zbytečně složitou grafikou, která nemusí být vždy pochopitelná a působí samoúčelně. Výsledkem je, že jednotlivé podniky jsou kvůli tomu od sebe špatně rozeznatelné. Toho jsme se chtěli jednoznačně vyvarovat.
Správně zvolené barvy vizuální identitu podtrhují. Pro minipivovar MadCat jsme po delším uvažování zvolili kombinaci černé, žluté a bílé. Zaprvé poskytují grafický kontrast a velmi hezky se doplňují, žlutá nadto ještě připomíná zlatavou barvu piva. Bílá pak zase jeho pěnu. Černá nakonec odkazuje na prémiovost značky a jejích produktů.
Pro minipivovar jsme nakonec trochu neplánovaně ještě vyrobili i svíticí logo. Tehdy čerstvě zrozená firma se jím měla prezentovat na Internationales Berliner Bierfestivalu. Logo jsme vytvořili v Jihomoravském inovačním centru na CNC stroji a 3D tiskárně.
Jen pro zajímavost uveďme, že s elektrotechnikou a přípravou nám pomáhal kamarád, který později instaloval trackery do vozidel OSN nasazených v Afghánistánu, na Haiti a na dalších „horkých” místech ve světě. Podle Jardových slov logo zafungovalo na festivalu výborně a přitáhlo pozornost mnoha kolemjdoucích.
Naše spolupráce provázená neustálou komunikací a otevřeností brzy přinesla ovoce. Minipivovar MadCat se velmi rychle etabloval na trhu a našel si svoji klientelu nejen mezi koncovými zákazníky, ale také vybranými restauracemi, kam svoje pivo dodává v sudech. Námi navržená vizuální identita k tomu podle slov majitele přispěla velkou mírou.
I když MadCat s Four Bros již nespolupracuje, na společnou práci vzpomínáme velice rádi. Vždycky nás potěší, když vidíme nám dobře známé „kočičí” logo třeba v brněnském Výčepu na stojáka nebo když narazíme na jejich stánek na pivních slavnostech, kam sami chodíme.
Ověřili jsme si, že i takto specificky zaměřený projekt umíme úspěšně realizovat od počátku do konce a že i náhody mohou mít na výsledek práce velmi pozitivní vliv, pokud se vezmou za správný konec.